Zwinność zmiany w biznesie

Zmiana jest istotnym elementem życia, szczególnie w obliczu szybkiego tempa transformacji cyfrowej i ewolucji pracy. Gotowość do transformacji może pomóc firmom i pracownikom. Dowiedz się więcej, jak wygląda zwinność zmiany w biznesie, o elastyczności zmian i o tym, dlaczego zmiany są tak kluczowe.

Zwinność to popularne hasło w biznesie. W sytuacji, gdy organizacje stoją przed rosnącą presją dostosowania się, przejścia do dynamicznych struktur, skalowania i przyjęcia coraz bardziej zróżnicowanej siły roboczej, elastyczność i zwinność zmiany stała się przewagą konkurencyjną.

Ale co dokładnie mamy na myśli, mówiąc o elastyczności zmian? I jaką rolę odgrywa w sukcesie biznesowym?

Czym jest zwinność zmiany w biznesie?

Zwinność zmiany odnosi się do zdolności przewidywania zmian i dostosowywania się do nich. Zmiana jest nieunikniona. Spójrzcie na tempo zmian w samej technologii od przełomu wieków. W 2000 r. zaledwie połowa dorosłych Amerykanów miała dostęp do Internetu w domu. Obecnie robi to ponad 90 procent [1]. Sama technologia stała się bardziej dostępna. Umożliwiło to rozwój mediów społecznościowych, cyfrowego przesyłania strumieniowego i aplikacji, które zmieniły sposób, w jaki pracujemy w różnych branżach.

Osoby podatne na transformacje wykazują większą tolerancję na taki rozwój sytuacji i potrafią elastycznie oraz skutecznie reagować na zmiany i niejasności dotyczące przyszłości pracy. Liderzy realizujący sprawnie procesy związane z change management skutecznie zarządzają zmianami, motywując swoich pracowników, strategicznie planując nowe inicjatywy i zobowiązując się do radzenia sobie z niepowodzeniami.

Zwinności zmiany: charakterystyka

Elastyczność w zakresie zmian może pomóc osobom lub organizacjom przygotować się na przyszłość w pracy. Ponieważ stoimy w obliczu ciągłych transformacji we wszystkim, od sposobu i miejsca pracy po narzędzia, których używamy, zwinność zmiany może wspierać dobrostan jednostek i przewagę konkurencyjną firmy.

Jakie cechy charakteryzują pracownika, menedżera lub administratora, który dobrze się czuje ze zmianami? Między innymi:

  • Dostosowuje się do niejednoznaczności
  • Jest elastyczny
  • Potrafi wyjść ze strefy komfortu
  • Jest otwarty
  • Jest samoświadomy
  • Wie, jak rozkładają się odpowiedzialności 
 

Organizacja charakteryzująca się elastycznością zmian zazwyczaj charakteryzuje się dużym zaangażowaniem pracowników i zachęca do krytycznego myślenia w celu stworzenia produktywnego i pozytywnego środowiska pracy. Sprzyja to umiejętności skutecznego radzenia sobie z wyzwaniami i utrzymywania motywacji. Firmy, które wykorzystują zwinność zmiany w biznesie do uzyskania przewagi konkurencyjnej, często posiadają zasady i procedury zarządzania transformacjami, które pomagają firmie i jej zespołom poruszać się po zmianach.

Zwinność zmiany w biznesie: znaczenie

Zdolność do adaptacji i reagowania na zmiany przynosi korzyści jednostkom, organizacjom, ich klientom i społeczeństwu. Tempo zmian wzrosło, a poszczególne osoby i ich organizacje muszą natychmiast i skutecznie reagować na zmiany okoliczności. 

Zwinność zmian nie wymaga czerpania radości ze zmian. Mimo to ta gotowość do zmian tworzy przewagę konkurencyjną, pomaga minimalizować ryzyko i utrzymuje wydajność.

Jak rozwinąć w sobie elastyczność w zakresie zmian

Zwinność zmiany w biznesie pozwala skutecznie reagować na zmiany i wykorzystywać nowe możliwości. Może pomóc zarówno osobom indywidualnym, jak i organizacjom w radzeniu sobie z transformacjami w danej branży i przygotowaniu się na niepewną przyszłość. Możesz wzmocnić zwinność zmian w miejscu pracy, stosując następujące strategie.

Rozwijaj swoją odporność.

Odporność jest niezbędna do zmiany. Odzwierciedla nie tylko Twoją zdolność radzenia sobie z nieprzewidzianymi zakłóceniami lub nagłymi alarmami, ale także zdolność do odbijania się od rzeczywistości i skupiania się na możliwościach. Odporność ma podejście całościowe, równoważąc krótko- i długoterminowe wyzwania oraz korzyści, aby pozostać zaangażowanym i skoncentrowanym na osiągnięciu celu.

Rozwijaj swoją inteligencję emocjonalną.

Inteligencja emocjonalna (EI) przygotowuje cię do przyjęcia zmian, zamiast się im opierać. Budujesz umiejętności refleksji nad swoimi uczuciami i kwestionowania wszelkiej niechęci, jaką możesz odczuwać. Mając większą samoświadomość, możesz lepiej regulować swoje reakcje emocjonalne i zamiast tego przyjąć praktyczną perspektywę. 

Osoby inteligentne emocjonalnie są świadome swojej roli w danej sytuacji. Dzięki EI możesz zrozumieć, jak Twoje nastawienie może wpłynąć na inicjatywę zmiany i pracować nad przewartościowaniem swojej postawy na bardziej pozytywną.

Ćwicz ciągłe uczenie się.

Nastawienie na ciągłe uczenie się pomaga przedefiniować dyskomfort związany ze zmianami. Ponieważ koncentrujesz się na rozwoju i wzroście, ustawisz swój umysł tak, aby łatwiej dostosowywał się do nowych wyzwań. Ponadto ciągłe uczenie się może zapewnić Ci umiejętności potrzebne do prosperowania w nowym, zmienionym środowisku.

Jak implementować zwinność zmiany w biznesie

Wpajanie elastyczności zmian w organizacji polega na szkoleniu poszczególnych pracowników w zakresie przewidywania i planowania zmian. Poniższe procesy mogą pomóc Twojej firmie w zapewnieniu większej zwinności zmiany w Twojej firmie.

Normalizuj zmianę.

Zmiana jest stała. Otwarcie dyskutując o tym i ofertach zmian ulepszeń, możesz sprawić, że pracownicy będą czuć się bardziej komfortowo podczas migracji. 

Prosząc swoich ludzi, aby przystosowali się do zmian, poświęć także czas na określenie, co pozostanie takie samo. Może to pomóc zmniejszyć niepokój, dając pracownikom kotwicę tego, co jeszcze mają, wiedzą i czego mogą się spodziewać.

Jasno komunikuj cele zmian.

Przekazanie informacji o zmianie robi dużą różnicę. Ludzie zazwyczaj reagują bardziej pozytywnie na zmiany, których oczekują i które rozumieją. Bądź przejrzysty nie tylko w kwestii nadchodzących transformacji, ale także ich powodów. 

Komunikuj się także z wyprzedzeniem. Zapewnienie pracownikom czasu na zastanowienie się nad zmianą, zadawanie pytań i wyrażenie swoich opinii może pomóc w przyjęciu zmiany.

Wdrażaj procesy zarządzania zmianą.

Zapewnienie spójności procesów w inicjatywach zmian może pomóc pracownikom szybciej się dostosować. Ponadto wiedza, jakich kroków się spodziewać w procesie zmiany, może obniżyć reaktywność emocjonalną. 

Na przykład świadomość, że zmiana zawsze obejmuje strategiczną dyskusję, po której następują konsultacje z zainteresowanymi stronami, testowanie inicjatywy na małą skalę, a następnie wdrożenie, zmniejsza niejednoznaczność. To powtarzanie może pomóc pracownikom iść do przodu z większą odpornością i szybciej wracać do produktywności.

Daj swoim pracownikom możliwość podejmowania ryzyka i ciągłego wprowadzania innowacji.

Świadome zapewnianie możliwości angażowania się w zespoły interdyscyplinarne zachęca pracowników do poszerzania swoich umiejętności. To z kolei może budować ich możliwości i inwestować w sukces firmy. Mając szerszą perspektywę organizacji, mogą z większą pewnością zaakceptować wysiłek wymagany w przypadku inicjatyw zmian. 

Promowanie eksperymentowania i podejmowania ryzyka sprzyja kreatywności i nagradza indywidualną inicjatywę. Dawanie ludziom pozwolenia na porażkę może pomóc im mniej trzymać się wypróbowanych i prawdziwych sposobów działania. Możesz zapewnić poczucie bezpieczeństwa psychicznego, w którym ludzie mogą swobodnie kwestionować założenia, zabierać głos i odpychać. Może to pomóc w zdobyciu poparcia dla kolejnej inicjatywy zmiany.

Zadbaj o edukację swoich praowników w obszarze wdrażania zwinności zmiany.

Zapisz obecnych i przyszłych menedżerów zmiany na Kurs Zarządzanie Zmianą w Organizacji na Uczelni Łazarskiego. Zyskasz wykwalifikowaną kadrę liderów zmiany, którzy wesprą Twoją firmę i Ciebie w kluczowych procesach transformacyjnych.

Dowiedz się więcej o Kursie Zarządzanie Zmianą w Organizacji na Uczelni Łazarskiego.

Źródła artykułów

  1. Pew Research Center. “Internet/Broadband Fact Sheet.” Accessed October 25, 2023.

Nasze programy

Joanna Knast

Mentorka programów na Lazarski University of Technology

 

Jest psycholożką z wieloletnią praktyką marketingową i szkoleniową w branżach: fintech, e-commerce, fundacjach i agencjach reklamowych. Z pasją rozwija swoje umiejętności biznesowe i psychologiczne dzieląc się zdobywaną wiedzą. Joanna posiada doświadczenie w zakresie zarządzania projektami, współpracy z partnerami, wdrażania strategii marketingowych, automatyzacji marketingu oraz pozyskiwania i aktywacji klientów.

 

W programach szkoleniowych, stara się łączyć najbardziej aktualną wiedzę psychologiczną i biznesową. Szczególny nacisk kładzie na możliwość wykorzystania kompetencji indywidualnych, budowania poczucia sprawczości, zarządzania stresem w pracy, motywacji oraz komunikacji w zespole

Zuzanna Krauzowicz

Starsza Prawniczka w FinTech Poland, specjalizuje się w regulacjach sektora finansowego.

 

Posiada doświadczenie w zakresie regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, prawa bankowego, usług płatniczych oraz obrotu instrumentów finansowych.

 

Od 5 lat związana z Fundacją Fintech Poland (gdzie odpowiada za prowadzenie projektów na styku technologii i regulacji) oraz z Fundacją Polska Bezgotówkowa.

 

Współautorka publikacji i artykułów dotyczących m.in. RODO, AML, MIFID II, MIFIR, PSD2. Absolwentka prawa WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Mariusz Truszkowski

Innowator, marzyciel, założyciel Szkoły w Chmurze. Swoim działaniem udowadnia, że system edukacji może działać naprawdę dobrze. Pokazuje, że Szkoła w Chmurze ze swoimi wspierającymi nauczycielami, przemyślanym modelem egzaminowania, platformą, podręcznikami oraz bogatą ofertą warsztatów rozwijających kompetencje jest przykładem edukacji na miarę XXI wieku.

 

Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły oraz społeczności i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą naukową oraz własnym doświadczeniem.

 

Twórca Zielonej oraz Turkusowej Wieży – sieci przedszkoli oraz szkoły.

 

Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO, Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119) informujemy, iż:
 
  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Uczelnia Łazarskiego z siedzibą w Warszawie przy ul. Świeradowskiej 43, 02-662 Warszawa.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem – iod@lazarski.edu.pl.
  3. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu uczestnictwa w wydarzeniu pt.: „Przyszłość pracy: nowoczesne ścieżki kariery” na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b – realizacja oraz podejmowanie działań w celu wykonania umowy oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO, uzasadnionego interesu jakim jest zapewnienie kontaktu z uczestnikami, promocja i rozwój nauki, kształtowanie i promowanie kadry naukowej oraz promocja działalności edukacyjnej Administratora. Dane mogą być także przetwarzane w celu realizacji ciążących na Administratorze obowiązków prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, czasu przedawnienia należności/zobowiązań podatkowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. Twoje dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora w celu:
    – prowadzenia działań marketingowych własnych usług edukacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f,
    – prowadzenia kampanii promocyjnych, reklamowych i innych działań marketingowych związanych z usługami edukacyjnymi Administratora w formie mailingu, jeżeli udzielisz zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO, art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji Twojego uczestnictwa lub do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń. W przypadku przetwarzania na potrzeby marketingu produktów własnych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu – do czasu jego istnienia lub zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie do czasu odwołania zgody.
  6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe mogą zostać przekazane przez nas podmiotom, które obsługują systemy teleinformatyczne Administratora oraz udostępniające narzędzia teleinformatyczne lub świadczące dla Administratora usługi pocztowe, hostingu, chmurowe czy niszczenia dokumentacji.
  7. Twoje dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanym decyzjom, w tym nie będą profilowane.
  8. Posiadasz prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
  9. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  10. Posiadasz prawo wniesienia, w dowolnym momencie, sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
  11. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów, do jakich zostały zebrane. Niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w wydarzeniu.
  12. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej, o ile nie będą tego wymagały prawne obowiązki Administratora.
 
Administrator działając na podstawie uzasadnionego interesu jakim jest prowadzenie dokumentacji organizowanych wydarzeń oraz przekazywanie informacji o nich, informuje, że podczas wydarzenia, będą wykonywane, za pośrednictwem wyznaczonej osoby/osób, w jego trakcie zdjęcia. Każdy z uczestników biorąc udział w wydarzeniu akceptuje, że jego wizerunek umieszczony na fotografiach może zostać rozpowszechniony na stronach internetowych należących do Uczelni oraz na fanpage Uczelni na portalu społecznościowym Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Uczestnikom wydarzenia przysługuje możliwość odwołania udzielonego zezwolenia.

Agnieszka Bajer

Trenerka Improv, improwizatorka i  wokalistka klasyczna.

 

Jej pasją jest muzyka i improwizacja i z nimi połączyła swoją drogę zawodową.

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Wrocławiu, szkoły Olimpic Improv w Chicago oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej.

 

Od 2010 roku współtworzy spektakle improv z grupami: Teatr Ab Ovo, Impro Quartet, Musical Improwizowany oraz Bez Klepki. Współpracuje regularnie z gwiazdami świata kabaretu i estrady. Improwizacja poprowadziła ją w stronę scenariopisarstwa i stworzyła autorski program warsztatów „Impro dla scenarzystów”, które prowadziła w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w StoryLab.Pro.  Poprzez improwizację ćwiczymy akceptację, uważność oraz zwinność w myśleniu. Słynne „Tu i Teraz” przestaje być enigmatyczne i staje się przygodą. 

 

Na codzień śpiewa w chórze Opery Narodowej, gdzie ma okazję poczuć siłę współpracującej ze sobą grupy ludzi. 

Ilona Perużyńska-Zych

Dyrektorka Personalna I Akredytowana Mentorka i Managerka Programów Mentoringowych EMCC Global l Coach ICC I Praktyk Biznesu.

 

Od ponad 15 lat zarządza zespołami, organizacją procesów na wielu poziomach organizacji.

 

Doskonalone zna rynek pracy i jego złożoność. Zwinnie porusza się w obszarze budowania relacji oraz kultury organizacyjnej. W swojej pracy wykorzystuje umiejętności coachingowe i mentoringowe. Jej pasją są Ludzie. Inspiruje ją przyszłość i jej potencjał. Fascynuje ją Reverse mentoring.

Zapisz się na Inaugurację Lazarski University of Technology

Konrad Wawruch

Polski przedsiębiorca technologiczny, twórca przedsięwzięć i inwestor. Założył 7bulls.com, grupę firm dostarczających globalnie innowacje oparte na sztucznej inteligencji i chmurze dla finansów, handlu detalicznego, farmacji, motoryzacji i mediów. Jest odpowiedzialny za nowe przedsięwzięcia oparte na badaniach i rozwoju w grupie 7bulls jako CEO Accelevation, ramienia inwestycyjnego grupy. Poszukuje wyjątkowych startupów Blockchain przez seryjnych przedsiębiorców w True Global Ventures 4 Plus, a następnie przenosi je na wyższy poziom jako partner zarządzający TGV 4 Plus Follow On Fund, we współpracy z innymi renomowanymi VC na późnym etapie rozwoju.

 

Aby usprawnić wprowadzanie innowacji na rynek, doradza VC, PE i akceleratorom, jest członkiem Rady Koalicji na rzecz Polskich Innowacji – międzysektorowej sieci, która wzmacnia powiązania w ramach ekosystemu innowacji poprzez promowanie dobrych praktyk i mądrej legislacji. Zespoły badawczo-rozwojowe, które założył i zorganizował, zatrudniają dziś ponad 2000 pracowników badawczo-rozwojowych, pracujących dla globalnych przedsiębiorstw z Polski.

Krzysztof Piech

Profesor nadzwyczajny (Uczelnia Łazarskiego), dr hab. nauk ekonomicznych (SGH), otrzymywał stypendia naukowe na najlepszych uczelniach w Europie i w Azji. Ewangelista technologii blockchain i bitcoin w Polsce. Dyrektor Centrum Technologii Blockchain przy Uczelni Łazarskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, British Alumni Society, Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Były lider biznesowy Strumienia „Blockchain / DLT i Waluty Cyfrowe” – rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Ekspert różnych ministerstw, urzędów centralnych oraz regionalnych. Doradca kilku startupów blockchainowych.

Tomasz Klekowski

Praktyk transformacji cyfrowej działający w ramach wielu organizacji, wykładowca studiów MBA i podyplomowych, 15 lat doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu międzynarodowymi zespołami pracującymi w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej: Dyrektor ds. Rozwoju Rynku B2B EMEA Intel – 2013-2018, Dyrektor Zarządzający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2006 – 2013, Dyrektor Sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2002-2006. Odpowiedzialny za wdrożenie w biurach Intela w Polsce i Czechach nowej koncepcji organizacji pracy w biurze ‘The Way We Work’ – nastawionej na pracę hybrydową (2012-2013).

 

Twórca warsztatów poświęconych pracy zdalnej realizowanych w ramach: Letniej Akademii Lewiatana, Szkoły Euroliderek, stowarzyszenia HR Generation Next. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydział Zarządzania i Marketingu oraz INSEAD Executive Programme. Jeden z pierwszych w Polsce promotorów pracy zdalnej.

 

Marlena Wieteska

Obecnie ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

 

W swoich działaniach zawodowych łączy szerokie doświadczenia z pracy w fintechach, w startupach, w agencjach digitalowych, z własnej działalności oraz z pracy na stanowiskach menadżerskich w bankach z wiedzą marketingową, sprzedażową, z zarządzania projektami i zmianą, jak i z wiedzą psychologiczną. 

 

Entuzjastka interdyscyplinarności i eksperymentatorka.

 

Katarzyna Syrówka

Akredytowana mentorka rozwoju talentów, drogi zawodowej oraz budowania poczucia dobrostanu pracowników w EMCC na poziomie Senior Practitioner level® oraz certyfikowany coach Gallupa, facylitatorka modelowania stanowiska pracy wg metodyki Job Crafting, praktyk biznesu z ponad 28-letnim doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym, sprzedaży i konsultingu biznesowym, właścicielka marki syrowka.com. Asesorka programów mentoringowych oraz akredytacji dla mentorów w EMCC Global.

 

Autorka corocznego RAPORTU Future, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzący organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów oraz firmy z wczoraj do jutra, w oparciu na ich dobrostan i wspiera poczucie sprawczości.

 

Mentorka rozwoju organizacji opartej na potencjale ludzi.