Czym jest ogólna sztuczna inteligencja? Czym jest AGI?

Ogólna sztuczna ogólna inteligencja (AGI) jest koncepcją, celem, dla niektórych obietnicą. W tej chwili jeszcze nie istnieje – to hipotetyczna forma sztucznej inteligencji (AI), w której maszyna uczy się i myśli jak człowiek. W teorii posiada zdolność poznawczego przetwarzania informacji oraz zdolność zdobywania kompletnych informacji w taki sposób, w jaki może to robić ludzki mózg. Urzeczywistnienie AGI ma potencjał, by ostatecznie zatrzeć granice między człowiekiem a maszyną. Programowanie AGI wymagałoby, aby maszyna rozwijała rodzaj świadomości i samoświadomości.

To się jeszcze nie dzieje, ale chcemy podkreślić tu słowo "jeszcze".

Jesteśmy jeszcze daleko od tego, aby maszyny symulowały pełny zakres możliwości człowieka. Z pewnością istnieją także kwestie etyczne dotyczące tego, czy maszyny powinny zachowywać się jak ludzie. Niemniej jest to intrygująca koncepcja z obszaru dziedziny sztucznej inteligencji i w pewnym sensie zbliża się do urzeczywistnienia.

Czym jest ogólna sztuczna inteligencja? Czym jest AGI?

Ogólna sztuczna inteligencja (AGI) to hipotetyczny rodzaj inteligentnego, wirtualnego „agenta”, który ma potencjał do wykonywania dowolnego intelektualnego zadania w zakresie, w jakim mogą je wykonać ludzie. W niektórych przypadkach przewyższa możliwości ludzkie.

Firmy takie jak OpenAI prowadzą badania w celu zaawansowania AGI i zrozumienia, jak to pogłębione zaawansowanie może wpłynąć na firmy, rządy i ludzkość jako całość. AGI działa poprzez wprowadzenie logiki do procesów sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego, a nie tylko poprzez stosowanie algorytmu. Dzięki temu jej nauka i rozwój odzwierciedlają te ludzkie.

Ogólna sztuczna inteligencja (AGI) vs sztuczna inteligencja (AI)

Ogólna sztuczna inteligencja (AGI) znajduje się wciąż w sferze teorii. Chociaż warto zaznaczyć, że jest w trakcie opracowywania i w planach jest wprowadzenie jej na rynek. Powinna być w stanie wykonywać różnorodne zadania inteligentne bez ludzkiej interwencji, działać na poziomie ludzkim lub przewyższającym go, aby rozwiązywać problemy.

Z drugiej strony, sztuczna inteligencja (AI) jest dostępna i praktycznie używana już dzisiaj. Wykorzystuje kombinację uczenia maszynowego, głębokiego uczenia i sieci neuronowych do dostarczania usług takich jak chatboty i rozpoznawanie mowy.

Możliwości AGI

AGI, czyli ogólna sztuczna inteligencja, to w zasadzie AI (sztuczna inteligencja) posiadająca zdolność poznawczego przetwarzania informacji i umiejętność zdobywania kompletnych informacji na temat wielu obszarów w taki sposób, jak może to robić ludzki mózg. Gdyby zdołała przewyższyć ludzkie możliwości, AGI mogłaby przetwarzać zbiory danych z prędkością przewyższającą aktualne możliwości AI. Niektóre z tych możliwości mogłyby obejmować:

  • Zdolność do abstrakcyjnego myślenia
  • Zbieranie i czerpanie z wiedzy z różnych dziedzin
  • „Zdrowy rozsądek” i „świadomość”
  • Przyczynowość – gruntowne zrozumienie zależności przyczynowo skutkowych


W praktyce może to obejmować zdolności, które ludzie posiadają, a sztuczna inteligencja nie, np. takie jak chociażby percepcja sensoryczna. AGI mogłaby rozpoznawać kolory i głębię Lub rozwinąć precyzyjne umiejętności motoryczne. Np.  sposób, w jaki człowiek sięga do kieszeni po portfel lub przygotowuje posiłek, nie oparzając sobie palców na kuchence.

AGI mogłaby także rozwijać kreatywność. Zamiast np. generować renesansowy obraz kota, mogłaby wymyślić też pomysł, aby namalować kilka kotów noszących ubiory charakterystyczne dla każdej grupy etnicznej w Chinach, aby reprezentować różnorodność.

To coś więcej niż tylko powierzchowna kreacja. Malowanie kotów w różnych chińskich wzorach odzieży wymaga zrozumienia różnych kultur, symboli i systemów wierzeń. Systemy AGI musiałyby radzić sobie z subtelnościami każdej grupy etnicznej i tworzyć nową strukturę dla tego zadania, używając jednocześnie wielu algorytmów.

Ogólna sztuczna inteligencja - przykłady

Chociaż systemy AGI nie są jeszcze dostępne, niektóre przykłady sztucznej inteligencji już spełniają lub przewyższają ludzkie możliwości. Obecnie realizują się liczne badania i eksperymenty mające na celu rozwinięcie sztucznej inteligencji w kierunku AGI.
Kilka przykładów AGI już obecnych w systemach sztucznej inteligencji to:

  • Samochody autonomiczne. Te pojazdy są sterowane przez sztuczną inteligencję. Rozpoznają inne samochody, ludzi oraz przedmioty, takie jak kolumny drogowe czy bariery znajdujące się w ich otoczeniu. Samochody autonomiczne są zaprojektowane, aby wiedzieć, kiedy inny samochód jest w pobliżu i zareagować, jeśli jest zbyt blisko. Są również przeszkolone, aby przestrzegać przepisów drogowych i powszechnych zasad ruchu drogowego. 
  • Model językowy GPT. Systemy sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, mogą być zainicjowane do generowania ludzkiego języka, który naśladuje sposób komunikacji ludzi. Zarówno dane wejściowe, jak i wyjściowe dla narzędzi takich jak ChatGPT mogą być wadliwe. Nie są one również w stanie symulować ludzkich emocji tak, jak hipotetycznie mogłoby to robić AGI.
  • Systemy ekspertowe. System ekspertowy jest napędzany przez sztuczną inteligencję w celu symulacji ludzkiego osądu. Przykładem może być system ekspertowy w dziedzinie opieki zdrowotnej, który przepisuje określone rodzaje leków po przejrzeniu historii pacjenta.
  • IBM Watson (i inne superkomputery). Superkomputery, takie jak Watson, potrafią obliczać szybciej niż przeciętny komputer. Dzięki dodaniu sztucznej inteligencji są w stanie wykonywać zadania, takie jak chociażby modelowanie narodzin wszechświata.

Jeśli AGI miałaby istnieć, te przykłady mogłyby przekroczyć ludzką inteligencję. W chwili obecnej przykładowo samochody autonomiczne wymagają obecności ludzi, którzy podejmują decyzje, gdy zdolności sztucznej inteligencji pojazdu nie pozwalają mu rozwiązywać problemów w niejednoznacznych sytuacjach.

Przyszłość ogólnej sztucznej inteligencji (AGI)

W przyszłości AGI może wykonywać wszystko to, co powyżej i jeszcze więcej. Choć wielu badaczy i myślicieli kwestionuje, czy jest to wykonalne, a przede wszystkim, czy jest to pożądane, prawdopodobne jest, że eksperci będą kontynuować prace nad rozwojem AGI.
Sztuczna inteligencja działająca poza ludzkimi możliwościami stanowi element mało optymistycznej koncepcji tzw. superinteligencji sztucznej, czasem nazywanej singularity, czyli osobliwością technologiczną. Jest to (teoretyczny) punkt, w którym rozwój technologiczny nabierze takiej dynamiki, że ludzkość straci nad nim całkowicie kontrolę i wszelkie ludzkie zdolności poznawcze nie będą mogły mu sprostać oraz go zrozumieć. Dlatego też tak ważna jest dyskusja i edukacja w tym obszarze.

Twory AI takie jak ChatGPT i DALL-E zostały niedawno udostępnione dla ogółu społeczeństwa i przyjęte przez codziennych użytkowników oraz profesjonalistów, którzy chcą optymalizować swoją pracę i biznesy, tworzyć przykładowe prototypy lub proste linie kodu. Natomiast bez względu na to, w jaki sposób będzie rozwijała się generatywna sztuczna inteligencja, jest jasne, że AGI widać już na horyzoncie. Ta technologia stanie się coraz bardziej obecna w życiu wielu z nas.

Zanim powstanie ogólna sztuczna inteligencja, czyli AGI, wciąż pracujemy z „tradycyjną” sztuczną inteligencją, czyli po prostu AI.

Naucz się sztucznej inteligencji i przyspiesz swoją karierę!

Możliwości edukacyjne w tym obszarze są dostępne dla każdego. Wszyscy możemy nauczyć się używania narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI). Dzięki tym umiejętnościom możemy zoptymalizować swoją pracę, jak również prace całych naszych organizacji. Skontaktuj się z nami i dowiedz się, jak możemy pomóc Ci wzmocnić kluczowe kompetencje w obszarze AI.

Nasze programy

Joanna Knast

Mentorka programów na Lazarski University of Technology

 

Jest psycholożką z wieloletnią praktyką marketingową i szkoleniową w branżach: fintech, e-commerce, fundacjach i agencjach reklamowych. Z pasją rozwija swoje umiejętności biznesowe i psychologiczne dzieląc się zdobywaną wiedzą. Joanna posiada doświadczenie w zakresie zarządzania projektami, współpracy z partnerami, wdrażania strategii marketingowych, automatyzacji marketingu oraz pozyskiwania i aktywacji klientów.

 

W programach szkoleniowych, stara się łączyć najbardziej aktualną wiedzę psychologiczną i biznesową. Szczególny nacisk kładzie na możliwość wykorzystania kompetencji indywidualnych, budowania poczucia sprawczości, zarządzania stresem w pracy, motywacji oraz komunikacji w zespole

Zuzanna Krauzowicz

Starsza Prawniczka w FinTech Poland, specjalizuje się w regulacjach sektora finansowego.

 

Posiada doświadczenie w zakresie regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, prawa bankowego, usług płatniczych oraz obrotu instrumentów finansowych.

 

Od 5 lat związana z Fundacją Fintech Poland (gdzie odpowiada za prowadzenie projektów na styku technologii i regulacji) oraz z Fundacją Polska Bezgotówkowa.

 

Współautorka publikacji i artykułów dotyczących m.in. RODO, AML, MIFID II, MIFIR, PSD2. Absolwentka prawa WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Mariusz Truszkowski

Innowator, marzyciel, założyciel Szkoły w Chmurze. Swoim działaniem udowadnia, że system edukacji może działać naprawdę dobrze. Pokazuje, że Szkoła w Chmurze ze swoimi wspierającymi nauczycielami, przemyślanym modelem egzaminowania, platformą, podręcznikami oraz bogatą ofertą warsztatów rozwijających kompetencje jest przykładem edukacji na miarę XXI wieku.

 

Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły oraz społeczności i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą naukową oraz własnym doświadczeniem.

 

Twórca Zielonej oraz Turkusowej Wieży – sieci przedszkoli oraz szkoły.

 

Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO, Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119) informujemy, iż:
 
  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Uczelnia Łazarskiego z siedzibą w Warszawie przy ul. Świeradowskiej 43, 02-662 Warszawa.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem – iod@lazarski.edu.pl.
  3. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu uczestnictwa w wydarzeniu pt.: „Przyszłość pracy: nowoczesne ścieżki kariery” na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b – realizacja oraz podejmowanie działań w celu wykonania umowy oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO, uzasadnionego interesu jakim jest zapewnienie kontaktu z uczestnikami, promocja i rozwój nauki, kształtowanie i promowanie kadry naukowej oraz promocja działalności edukacyjnej Administratora. Dane mogą być także przetwarzane w celu realizacji ciążących na Administratorze obowiązków prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, czasu przedawnienia należności/zobowiązań podatkowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. Twoje dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora w celu:
    – prowadzenia działań marketingowych własnych usług edukacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f,
    – prowadzenia kampanii promocyjnych, reklamowych i innych działań marketingowych związanych z usługami edukacyjnymi Administratora w formie mailingu, jeżeli udzielisz zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO, art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji Twojego uczestnictwa lub do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń. W przypadku przetwarzania na potrzeby marketingu produktów własnych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu – do czasu jego istnienia lub zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie do czasu odwołania zgody.
  6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe mogą zostać przekazane przez nas podmiotom, które obsługują systemy teleinformatyczne Administratora oraz udostępniające narzędzia teleinformatyczne lub świadczące dla Administratora usługi pocztowe, hostingu, chmurowe czy niszczenia dokumentacji.
  7. Twoje dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanym decyzjom, w tym nie będą profilowane.
  8. Posiadasz prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
  9. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  10. Posiadasz prawo wniesienia, w dowolnym momencie, sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
  11. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów, do jakich zostały zebrane. Niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w wydarzeniu.
  12. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej, o ile nie będą tego wymagały prawne obowiązki Administratora.
 
Administrator działając na podstawie uzasadnionego interesu jakim jest prowadzenie dokumentacji organizowanych wydarzeń oraz przekazywanie informacji o nich, informuje, że podczas wydarzenia, będą wykonywane, za pośrednictwem wyznaczonej osoby/osób, w jego trakcie zdjęcia. Każdy z uczestników biorąc udział w wydarzeniu akceptuje, że jego wizerunek umieszczony na fotografiach może zostać rozpowszechniony na stronach internetowych należących do Uczelni oraz na fanpage Uczelni na portalu społecznościowym Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Uczestnikom wydarzenia przysługuje możliwość odwołania udzielonego zezwolenia.

Agnieszka Bajer

Trenerka Improv, improwizatorka i  wokalistka klasyczna.

 

Jej pasją jest muzyka i improwizacja i z nimi połączyła swoją drogę zawodową.

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Wrocławiu, szkoły Olimpic Improv w Chicago oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej.

 

Od 2010 roku współtworzy spektakle improv z grupami: Teatr Ab Ovo, Impro Quartet, Musical Improwizowany oraz Bez Klepki. Współpracuje regularnie z gwiazdami świata kabaretu i estrady. Improwizacja poprowadziła ją w stronę scenariopisarstwa i stworzyła autorski program warsztatów „Impro dla scenarzystów”, które prowadziła w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w StoryLab.Pro.  Poprzez improwizację ćwiczymy akceptację, uważność oraz zwinność w myśleniu. Słynne „Tu i Teraz” przestaje być enigmatyczne i staje się przygodą. 

 

Na codzień śpiewa w chórze Opery Narodowej, gdzie ma okazję poczuć siłę współpracującej ze sobą grupy ludzi. 

Ilona Perużyńska-Zych

Dyrektorka Personalna I Akredytowana Mentorka i Managerka Programów Mentoringowych EMCC Global l Coach ICC I Praktyk Biznesu.

 

Od ponad 15 lat zarządza zespołami, organizacją procesów na wielu poziomach organizacji.

 

Doskonalone zna rynek pracy i jego złożoność. Zwinnie porusza się w obszarze budowania relacji oraz kultury organizacyjnej. W swojej pracy wykorzystuje umiejętności coachingowe i mentoringowe. Jej pasją są Ludzie. Inspiruje ją przyszłość i jej potencjał. Fascynuje ją Reverse mentoring.

Zapisz się na Inaugurację Lazarski University of Technology

Konrad Wawruch

Polski przedsiębiorca technologiczny, twórca przedsięwzięć i inwestor. Założył 7bulls.com, grupę firm dostarczających globalnie innowacje oparte na sztucznej inteligencji i chmurze dla finansów, handlu detalicznego, farmacji, motoryzacji i mediów. Jest odpowiedzialny za nowe przedsięwzięcia oparte na badaniach i rozwoju w grupie 7bulls jako CEO Accelevation, ramienia inwestycyjnego grupy. Poszukuje wyjątkowych startupów Blockchain przez seryjnych przedsiębiorców w True Global Ventures 4 Plus, a następnie przenosi je na wyższy poziom jako partner zarządzający TGV 4 Plus Follow On Fund, we współpracy z innymi renomowanymi VC na późnym etapie rozwoju.

 

Aby usprawnić wprowadzanie innowacji na rynek, doradza VC, PE i akceleratorom, jest członkiem Rady Koalicji na rzecz Polskich Innowacji – międzysektorowej sieci, która wzmacnia powiązania w ramach ekosystemu innowacji poprzez promowanie dobrych praktyk i mądrej legislacji. Zespoły badawczo-rozwojowe, które założył i zorganizował, zatrudniają dziś ponad 2000 pracowników badawczo-rozwojowych, pracujących dla globalnych przedsiębiorstw z Polski.

Krzysztof Piech

Profesor nadzwyczajny (Uczelnia Łazarskiego), dr hab. nauk ekonomicznych (SGH), otrzymywał stypendia naukowe na najlepszych uczelniach w Europie i w Azji. Ewangelista technologii blockchain i bitcoin w Polsce. Dyrektor Centrum Technologii Blockchain przy Uczelni Łazarskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, British Alumni Society, Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Były lider biznesowy Strumienia „Blockchain / DLT i Waluty Cyfrowe” – rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Ekspert różnych ministerstw, urzędów centralnych oraz regionalnych. Doradca kilku startupów blockchainowych.

Tomasz Klekowski

Praktyk transformacji cyfrowej działający w ramach wielu organizacji, wykładowca studiów MBA i podyplomowych, 15 lat doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu międzynarodowymi zespołami pracującymi w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej: Dyrektor ds. Rozwoju Rynku B2B EMEA Intel – 2013-2018, Dyrektor Zarządzający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2006 – 2013, Dyrektor Sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2002-2006. Odpowiedzialny za wdrożenie w biurach Intela w Polsce i Czechach nowej koncepcji organizacji pracy w biurze ‘The Way We Work’ – nastawionej na pracę hybrydową (2012-2013).

 

Twórca warsztatów poświęconych pracy zdalnej realizowanych w ramach: Letniej Akademii Lewiatana, Szkoły Euroliderek, stowarzyszenia HR Generation Next. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydział Zarządzania i Marketingu oraz INSEAD Executive Programme. Jeden z pierwszych w Polsce promotorów pracy zdalnej.

 

Marlena Wieteska

Obecnie ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

 

W swoich działaniach zawodowych łączy szerokie doświadczenia z pracy w fintechach, w startupach, w agencjach digitalowych, z własnej działalności oraz z pracy na stanowiskach menadżerskich w bankach z wiedzą marketingową, sprzedażową, z zarządzania projektami i zmianą, jak i z wiedzą psychologiczną. 

 

Entuzjastka interdyscyplinarności i eksperymentatorka.

 

Katarzyna Syrówka

Akredytowana mentorka rozwoju talentów, drogi zawodowej oraz budowania poczucia dobrostanu pracowników w EMCC na poziomie Senior Practitioner level® oraz certyfikowany coach Gallupa, facylitatorka modelowania stanowiska pracy wg metodyki Job Crafting, praktyk biznesu z ponad 28-letnim doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym, sprzedaży i konsultingu biznesowym, właścicielka marki syrowka.com. Asesorka programów mentoringowych oraz akredytacji dla mentorów w EMCC Global.

 

Autorka corocznego RAPORTU Future, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzący organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów oraz firmy z wczoraj do jutra, w oparciu na ich dobrostan i wspiera poczucie sprawczości.

 

Mentorka rozwoju organizacji opartej na potencjale ludzi.