Jak zostać project managerem: 6 pierwszych kroków

Zachęcamy do lektury tekstu, w którym dowiadujemy się, jak zostać project managerem, jakie umiejętności i doświadczenie będą nam potrzebne, w jakie certyfikaty warto zainwestować i jaka ścieżka awansu będzie dla nas optymalna. 

Project manager organizuje zespoły ludzi w celu osiągnięcia określonego celu lub projektu dla firm i innych organizacji. Jeśli jesteś zorganizowany, lubisz pracę z ludźmi i jesteś gotowy na przyjęcie większej roli oraz odpowiedzialnośći w swojej karierze, zarządzanie projektami może być dla Ciebie doskonałym wyborem.

Jak zostać project managerem?

Istnieje wiele ścieżek prowadzących do osiągnięcia pozycji project managera, czyli inaczej kierownika projektu. Możemy studiować zasady i trendy zarządzania projektami na uczelniach wyższych, np. Zarządzanie projektami na Uczelni Łazarskiego i już w ich trakcie aplikować bezpośrednio na stanowiska kierowników projektów. Możemy też „przypadkowo” stać się project managerem po stopniowym przejmowaniu większej odpowiedzialności na obecnym stanowisku. Bez względu na to, jaką ścieżkę zawodową zamierzasz obrać, oto sześć kroków, które warto rozważyć, gdy zastanawiasz się, jak zostać project managerem.

1. Dowiedz się, jakie umiejętności zarządzania projektami już posiadasz.

Jeśli kiedykolwiek planowałeś, kierowałeś, budżetowałeś, dodawałeś do harmonogramu lub dokumentowałeś postępy projektu, wykonałeś już pierwsze kroki w zarządzaniu projektami. Organizowałeś wydarzenie w poprzedniej pracy? Znalazłeś nowe sposoby na zwiększenie wydajności swojego miejsca pracy? Koordynowałeś wolontariuszy do sprzątania plaży? Choć być może nie myślałeś wtedy o zarządzaniu projektami, Twoje wcześniejsze doświadczenia mogły dać Ci pewien kontakt z umiejętnościami, których będziesz potrzebować jako kierownik projektu.

 

Jeśli okaże się, że posiadasz już spore doświadczenie, możesz być gotowy do ubiegania się o stanowisko project managera lub zwrócić się do swojego przełożonego i zasygnalizowanie mu, że jesteś zainteresowany objęciem takiego stanowiska w Twojej obecnej pracy. Jeśli masz łącznie trzy lata doświadczenia, będziesz również uprawniony do ubiegania się o przystąpienie do egzaminu na certyfikat Project Management Professional (PMP), co może poszerzyć Twoje możliwości w obszarze zarządzania projektami.

2. Jak zostać project managerem? Stając się project managerem. Zbuduj doświadczenie w zarządzaniu projektami.

Wielu kierowników projektów rozpoczyna pracę na stanowiskach innych niż menedżerskie w zespole. Na przykład IT project managerowie mogą pracować przez kilka lat jako współpracownicy IT lub analitycy biznesowi wspierający zespół IT. Ich role mogą się stopniowo rozszerzać w miarę zdobywania wiedzy branżowej, podejmowania zadań kierowniczych, rozwijania umiejętności organizacyjnych i uczenia się współpracy z członkami zespołu. 

Jeśli próbujesz rozwinąć umiejętności zarządzania projektami, spróbuj poszukać możliwości w swojej obecnej pracy. Niezależnie od tego, czy pracujesz w szpitalu, sklepie detalicznym, firmie technologicznej czy w restauracji, istnieje duże prawdopodobieństwo, że masz do czynienia z wieloma elementami, które należy zaplanować, wykonać lub ulepszyć. Sprawdź, czy możesz dołączyć do tych wysiłków. Jeśli ma to sens, zwróć się do swojego przełożonego z pomysłami, w jaki sposób możesz wnieść swój wkład i daj mu lub jej znać, że jesteś zainteresowany rozwijaniem doświadczenia w zarządzaniu projektami.

3. Rozwiń kluczowe umiejętności niezbędne w zarządzaniu projektami

Dobrym pomysłem będzie doskonalenie umiejętności technicznych i zawodowych związanych z zarządzaniem projektami. Oto kilka umiejętności często wymaganych w opisach stanowisk project managerów:

 

Możesz rozwijać Twoje umiejętności, biorąc udział w szkoleniach i programach edukacyjnych dotyczących danego tematu, zdobywając certyfikaty lub ćwicząc je w miejscu pracy. Rozwijaj podstawowe umiejętności dotyczące zarządzania projektami. Sprawdź Innowacyjne Programy Edukacyjne na Lazarski University of Technology Lazarski University of Technology. Możesz nauczyć się tego, czego potrzebujesz, aby być gotowym do pracy w ciągu sześciu miesięcy lub krócej.

4. Zoptymalizuj swoje CV pod kątem standardów pracy jako project manager

W miarę zdobywania doświadczenia i umiejętności w tym obszarze, poświęć czas na ulepszenie swojego CV. Przejrzyj oferty pracy dla kierowników projektów, od stanowisk podstawowych po zaawansowane, aby dowiedzieć się, czego szukają firmy.

Podkreśl swoje kwalifikacje, które odpowiadają wymaganiom stanowiska i umieść je w widocznym miejscu w swoim CV. 

Jeśli to możliwe, podkreślaj wszelkie wymierne wyniki.

5. Poszukaj stanowisk dla początkujących

Stopniowe wspinanie się po szczeblach kariery w zespole nie jest jedynym sposobem na zostanie kierownikiem projektu. Wielu project managerów rozpoczyna pracę na podstawowych stanowiskach organizacyjnych, aby zdobyć kluczowe umiejętności. Zwróć uwagę na te tytuły w swoich poszukiwaniach:

  • Koordynator projektu
  • Koordynator operacyjny
  • Associate project manager
  • Assistant project manager
  • Młodszy kierownik projektu/junior project manager

6. Rozważ uzyskanie prestiżowego certyfikatu związanego z zarządzaniem projektami.

Certyfikacja lub certyfikat na pewno może pomóc w zdobyciu pracy związanej z zarządzaniem projektami. Oto kilka z nich do rozważenia:

  • Certified Associate in Project Management (CAPM).
  • Google Project Management: Professional Certification
  • Project Management Professional (PMP)
  • Certyfikowany Scrum Master
  • Professional Scrum Master I (PSM I)
  • ICAgile Certified Professional (ICP)

Jak zostać project managerem? Który certyfikat zarządzania projektami powinienem zdobyć?

Jeśli szukasz pracy na podstawowym stanowisku, rozważ uzyskanie CAPM lub Google Project Management: Professional Certificate. Oba certyfikaty są przeznaczone dla osób z niewielkim lub zerowym doświadczeniem w zarządzaniu projektami. PMP to popularny certyfikat dla osób z trzyletnim lub dłuższym doświadczeniem w zarządzaniu projektami. Jeśli pracujesz w zespole, który używa Agile lub Scrum, lub masz nadzieję ubiegać się o stanowiska, które to robią, certyfikaty w tych obszarach mogą być właściwym wyborem.

Ile czasu zajmuje zostanie project managerem?‎

Jeśli posiadasz doświadczenie na stanowisku kierowniczym, możesz zostać kierownikiem projektu w ciągu kilku miesięcy. Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę na stanowisku kierownika projektu, zdobycie doświadczenia może zająć ci kilka lat.

Czy project managerowie muszą mieć wykształcenie wyższe?‎

Większość pracodawców może wymagać co najmniej stopnia licencjata. Według Zippia, 68% project managerów posiada wykształcenie wyższe, chociażby na poziomie podstawowym. Powszechne stopnie naukowe dla kierowników projektów obejmują biznes, informatykę i inżynierię.

Jak zacząć? Jak zostać project managerem?

Istnieje kilka ścieżek do zostania kierownikiem projektu. Niezależnie od tego, czy zaczynasz od zera, czy próbujesz ugruntować swoje umiejętności po kilku latach doświadczenia, będziesz chciał upewnić się, że masz podstawy. Jeśli rozważasz karierę w zarządzaniu projektami, zapoznaj się z tymi Kursami na Uczelni Łazarskiego:

Project Management w marketingu

Zarządzanie zmianą w organizacji

Źródła artykułów

Zippia. „Project Manager Education Requirements, https://www.zippia.com/project-manager-jobs/education/.” Accessed December 22, 2022.

Artykuł powstał na bazie materiałów z Coursery 

Nasze programy

Joanna Knast

Mentorka programów na Lazarski University of Technology

 

Jest psycholożką z wieloletnią praktyką marketingową i szkoleniową w branżach: fintech, e-commerce, fundacjach i agencjach reklamowych. Z pasją rozwija swoje umiejętności biznesowe i psychologiczne dzieląc się zdobywaną wiedzą. Joanna posiada doświadczenie w zakresie zarządzania projektami, współpracy z partnerami, wdrażania strategii marketingowych, automatyzacji marketingu oraz pozyskiwania i aktywacji klientów.

 

W programach szkoleniowych, stara się łączyć najbardziej aktualną wiedzę psychologiczną i biznesową. Szczególny nacisk kładzie na możliwość wykorzystania kompetencji indywidualnych, budowania poczucia sprawczości, zarządzania stresem w pracy, motywacji oraz komunikacji w zespole

Zuzanna Krauzowicz

Starsza Prawniczka w FinTech Poland, specjalizuje się w regulacjach sektora finansowego.

 

Posiada doświadczenie w zakresie regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, prawa bankowego, usług płatniczych oraz obrotu instrumentów finansowych.

 

Od 5 lat związana z Fundacją Fintech Poland (gdzie odpowiada za prowadzenie projektów na styku technologii i regulacji) oraz z Fundacją Polska Bezgotówkowa.

 

Współautorka publikacji i artykułów dotyczących m.in. RODO, AML, MIFID II, MIFIR, PSD2. Absolwentka prawa WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Mariusz Truszkowski

Innowator, marzyciel, założyciel Szkoły w Chmurze. Swoim działaniem udowadnia, że system edukacji może działać naprawdę dobrze. Pokazuje, że Szkoła w Chmurze ze swoimi wspierającymi nauczycielami, przemyślanym modelem egzaminowania, platformą, podręcznikami oraz bogatą ofertą warsztatów rozwijających kompetencje jest przykładem edukacji na miarę XXI wieku.

 

Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły oraz społeczności i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą naukową oraz własnym doświadczeniem.

 

Twórca Zielonej oraz Turkusowej Wieży – sieci przedszkoli oraz szkoły.

 

Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO, Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119) informujemy, iż:
 
  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Uczelnia Łazarskiego z siedzibą w Warszawie przy ul. Świeradowskiej 43, 02-662 Warszawa.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem – iod@lazarski.edu.pl.
  3. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu uczestnictwa w wydarzeniu pt.: „Przyszłość pracy: nowoczesne ścieżki kariery” na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b – realizacja oraz podejmowanie działań w celu wykonania umowy oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO, uzasadnionego interesu jakim jest zapewnienie kontaktu z uczestnikami, promocja i rozwój nauki, kształtowanie i promowanie kadry naukowej oraz promocja działalności edukacyjnej Administratora. Dane mogą być także przetwarzane w celu realizacji ciążących na Administratorze obowiązków prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, czasu przedawnienia należności/zobowiązań podatkowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. Twoje dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora w celu:
    – prowadzenia działań marketingowych własnych usług edukacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f,
    – prowadzenia kampanii promocyjnych, reklamowych i innych działań marketingowych związanych z usługami edukacyjnymi Administratora w formie mailingu, jeżeli udzielisz zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO, art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji Twojego uczestnictwa lub do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń. W przypadku przetwarzania na potrzeby marketingu produktów własnych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu – do czasu jego istnienia lub zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie do czasu odwołania zgody.
  6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe mogą zostać przekazane przez nas podmiotom, które obsługują systemy teleinformatyczne Administratora oraz udostępniające narzędzia teleinformatyczne lub świadczące dla Administratora usługi pocztowe, hostingu, chmurowe czy niszczenia dokumentacji.
  7. Twoje dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanym decyzjom, w tym nie będą profilowane.
  8. Posiadasz prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
  9. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  10. Posiadasz prawo wniesienia, w dowolnym momencie, sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
  11. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów, do jakich zostały zebrane. Niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w wydarzeniu.
  12. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej, o ile nie będą tego wymagały prawne obowiązki Administratora.
 
Administrator działając na podstawie uzasadnionego interesu jakim jest prowadzenie dokumentacji organizowanych wydarzeń oraz przekazywanie informacji o nich, informuje, że podczas wydarzenia, będą wykonywane, za pośrednictwem wyznaczonej osoby/osób, w jego trakcie zdjęcia. Każdy z uczestników biorąc udział w wydarzeniu akceptuje, że jego wizerunek umieszczony na fotografiach może zostać rozpowszechniony na stronach internetowych należących do Uczelni oraz na fanpage Uczelni na portalu społecznościowym Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Uczestnikom wydarzenia przysługuje możliwość odwołania udzielonego zezwolenia.

Agnieszka Bajer

Trenerka Improv, improwizatorka i  wokalistka klasyczna.

 

Jej pasją jest muzyka i improwizacja i z nimi połączyła swoją drogę zawodową.

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Wrocławiu, szkoły Olimpic Improv w Chicago oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej.

 

Od 2010 roku współtworzy spektakle improv z grupami: Teatr Ab Ovo, Impro Quartet, Musical Improwizowany oraz Bez Klepki. Współpracuje regularnie z gwiazdami świata kabaretu i estrady. Improwizacja poprowadziła ją w stronę scenariopisarstwa i stworzyła autorski program warsztatów „Impro dla scenarzystów”, które prowadziła w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w StoryLab.Pro.  Poprzez improwizację ćwiczymy akceptację, uważność oraz zwinność w myśleniu. Słynne „Tu i Teraz” przestaje być enigmatyczne i staje się przygodą. 

 

Na codzień śpiewa w chórze Opery Narodowej, gdzie ma okazję poczuć siłę współpracującej ze sobą grupy ludzi. 

Ilona Perużyńska-Zych

Dyrektorka Personalna I Akredytowana Mentorka i Managerka Programów Mentoringowych EMCC Global l Coach ICC I Praktyk Biznesu.

 

Od ponad 15 lat zarządza zespołami, organizacją procesów na wielu poziomach organizacji.

 

Doskonalone zna rynek pracy i jego złożoność. Zwinnie porusza się w obszarze budowania relacji oraz kultury organizacyjnej. W swojej pracy wykorzystuje umiejętności coachingowe i mentoringowe. Jej pasją są Ludzie. Inspiruje ją przyszłość i jej potencjał. Fascynuje ją Reverse mentoring.

Zapisz się na Inaugurację Lazarski University of Technology

Konrad Wawruch

Polski przedsiębiorca technologiczny, twórca przedsięwzięć i inwestor. Założył 7bulls.com, grupę firm dostarczających globalnie innowacje oparte na sztucznej inteligencji i chmurze dla finansów, handlu detalicznego, farmacji, motoryzacji i mediów. Jest odpowiedzialny za nowe przedsięwzięcia oparte na badaniach i rozwoju w grupie 7bulls jako CEO Accelevation, ramienia inwestycyjnego grupy. Poszukuje wyjątkowych startupów Blockchain przez seryjnych przedsiębiorców w True Global Ventures 4 Plus, a następnie przenosi je na wyższy poziom jako partner zarządzający TGV 4 Plus Follow On Fund, we współpracy z innymi renomowanymi VC na późnym etapie rozwoju.

 

Aby usprawnić wprowadzanie innowacji na rynek, doradza VC, PE i akceleratorom, jest członkiem Rady Koalicji na rzecz Polskich Innowacji – międzysektorowej sieci, która wzmacnia powiązania w ramach ekosystemu innowacji poprzez promowanie dobrych praktyk i mądrej legislacji. Zespoły badawczo-rozwojowe, które założył i zorganizował, zatrudniają dziś ponad 2000 pracowników badawczo-rozwojowych, pracujących dla globalnych przedsiębiorstw z Polski.

Krzysztof Piech

Profesor nadzwyczajny (Uczelnia Łazarskiego), dr hab. nauk ekonomicznych (SGH), otrzymywał stypendia naukowe na najlepszych uczelniach w Europie i w Azji. Ewangelista technologii blockchain i bitcoin w Polsce. Dyrektor Centrum Technologii Blockchain przy Uczelni Łazarskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, British Alumni Society, Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Były lider biznesowy Strumienia „Blockchain / DLT i Waluty Cyfrowe” – rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Ekspert różnych ministerstw, urzędów centralnych oraz regionalnych. Doradca kilku startupów blockchainowych.

Tomasz Klekowski

Praktyk transformacji cyfrowej działający w ramach wielu organizacji, wykładowca studiów MBA i podyplomowych, 15 lat doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu międzynarodowymi zespołami pracującymi w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej: Dyrektor ds. Rozwoju Rynku B2B EMEA Intel – 2013-2018, Dyrektor Zarządzający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2006 – 2013, Dyrektor Sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2002-2006. Odpowiedzialny za wdrożenie w biurach Intela w Polsce i Czechach nowej koncepcji organizacji pracy w biurze ‘The Way We Work’ – nastawionej na pracę hybrydową (2012-2013).

 

Twórca warsztatów poświęconych pracy zdalnej realizowanych w ramach: Letniej Akademii Lewiatana, Szkoły Euroliderek, stowarzyszenia HR Generation Next. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydział Zarządzania i Marketingu oraz INSEAD Executive Programme. Jeden z pierwszych w Polsce promotorów pracy zdalnej.

 

Marlena Wieteska

Obecnie ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

 

W swoich działaniach zawodowych łączy szerokie doświadczenia z pracy w fintechach, w startupach, w agencjach digitalowych, z własnej działalności oraz z pracy na stanowiskach menadżerskich w bankach z wiedzą marketingową, sprzedażową, z zarządzania projektami i zmianą, jak i z wiedzą psychologiczną. 

 

Entuzjastka interdyscyplinarności i eksperymentatorka.

 

Katarzyna Syrówka

Akredytowana mentorka rozwoju talentów, drogi zawodowej oraz budowania poczucia dobrostanu pracowników w EMCC na poziomie Senior Practitioner level® oraz certyfikowany coach Gallupa, facylitatorka modelowania stanowiska pracy wg metodyki Job Crafting, praktyk biznesu z ponad 28-letnim doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym, sprzedaży i konsultingu biznesowym, właścicielka marki syrowka.com. Asesorka programów mentoringowych oraz akredytacji dla mentorów w EMCC Global.

 

Autorka corocznego RAPORTU Future, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzący organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów oraz firmy z wczoraj do jutra, w oparciu na ich dobrostan i wspiera poczucie sprawczości.

 

Mentorka rozwoju organizacji opartej na potencjale ludzi.