Wykres Gantta – czym jest i jak go stworzyć?

Wykres Gantta jest kluczowym narzędziem wykorzystywanym w zarządzaniu projektami. Podobnie jak architekt tworzy plan nowego projektu, kierownik projektu tworzy wykresy Gantta, aby nakreślić mapę drogową projektu. Jest to zasadniczo wykres słupkowy, który przedstawia oś czasu projektu, zadania i członków zespołu powiązanych z każdym zadaniem. 

Dowiedz się więcej o wykresach Gantta, kiedy i dlaczego ich używać oraz jak je stworzyć w pięciu krokach.

Co to jest wykres Gantta?

Wykres Gantta organizuje zadania i statusy projektu, dzięki czemu osie czasu mogą być wizualizowane na wykresie słupkowym przeznaczonym dla project managerów. Jest to jedno z najpopularniejszych narzędzi do zarządzania projektami.

Na wykresie Gantta każdy poziomy słupek reprezentuje zadanie, a jego długość odpowiada czasowi wymaganemu do jego wykonania. Słupki są ułożone na progresywnej osi czasu, z każdym słupkiem następującym po zakończeniu poprzedniego słupka. Jest to technika zwana również metodą ścieżki krytycznej, w której projekt jest podzielony na zadania, a dla każdego z nich ustalane są elastyczne harmonogramy.

Narzędzia do zarządzania projektami, takie jak Asana, Jira lub Wrike, pomagają użytkownikom efektywnie tworzyć wykresy Gantta. Project managerowie mogą dostosowywać informacje w czasie rzeczywistym, mapować kamienie milowe projektu, wstawiać rezultaty i przypisywać członków zespołu do określonych zadań.

Kto korzysta z wykresów Gantta?

Menedżerowie projektów i produktów używają wykresów Gantta do monitorowania swoich zespołów lub projektów klientów, ale wielu innych specjalistów także czerpie korzyści z ich używania. Oto przykłady wykresów Gantta w praktyce:

 

  • Event plannerzy używają wykresów Gantta do śledzenia wszystkich niezbędnych zadań do wykonania przed wydarzeniem.
  • Menedżerowie produktu w firmach technologicznych często używają wykresów Gantta do śledzenia postępów we wprowadzaniu produktów na rynek.
  • Zespoły marketingowe używają wykresów Gantta do realizacji celów kampanii 

Jak działa wykres Gantta?

Kierownicy projektów używają wykresów Gantta już na etapie planu projektu do określania realistycznych harmonogramów i dotrzymywania terminów zobowiązań. Pomagają one zespołom wizualizować, ile czasu lub zasobów potrzeba do ukończenia projektu. Informują interesariuszy o harmonogramie i wpływie zmian w zakresie projektu na jego wynik.

Na wykresie Gantta czas jest mierzony na osi x, podczas gdy struktura podziału pracy jest przedstawiona na osi y wykresu słupkowego. Nowe zadania można rozpocząć dopiero po zakończeniu poprzedniego zadania.

Jak utworzyć wykres Gantta?

Poniższe pięć kroków pomoże Ci przygotować własny wykres Gantta, który pomoże Ci zarządzać Twoim projektem. 

1. Nakreśl zakres projektu.

Przed utworzeniem wykresu Gantta nakreśl zakres projektu. Następnie zbierz kluczowe daty, zasoby i wyniki projektu. Przed przystąpieniem do dalszych działań musisz znać wyniki i ogólny harmonogram.

Zidentyfikuj cele biznesowe, kluczowe rezultaty i zasoby. Weź pod uwagę te elementy:

  • Cele
  • Uzasadnienie biznesowe 
  • Kluczowe rezultaty
  • Zespół 
  • Zasoby
  • Budżet
  • Harmonogram
  • Ryzyka
  • Cele i kluczowe wyniki (OKR)
  • Zatwierdzenia

2. Określ zależności między zadaniami.

Zbadaj i porozmawiaj z interesariuszami, aby określić, które zadania mają najwyższy priorytet. Następnie zdefiniuj relacje między zadaniami, które nazywane są „zależnościami zadań” i określ kolejność, w jakiej zadania powinny być wykonywane.

W tym momencie będziesz już mieć wszystkie elementy potrzebne do nakreślenia wykresu Gantta.

3. Uporządkuj zadania w kolejności chronologicznej.

Mając w ręku zadania i zależności, uporządkuj je w kolejności chronologicznej. Oszacuj czas potrzebny na wykonanie każdego zadania i rozciągnij zadanie na oczekiwany czas na wykresie Gantta. Możesz skonsultować się z interesariuszami, aby pomóc w tym kroku.

4. Przydziel zadania i dostępność.

Następnym krokiem jest omówienie dostępności członków zespołu i opracowanie realistycznego harmonogramu realizacji celów projektu. Przydziel zadania członkom zespołu, którzy pełnią określone role i mogą informować o potencjalnych przeszkodach.

5. Monitoruj swoje postępy.

Wykres Gantta jest żywym dokumentem, który prawdopodobnie trzeba będzie aktualizować przez cały czas trwania projektu. Obowiązkiem kierownika projektu jest monitorowanie postępu zadań i odpowiednie dostosowywanie wykresu Gantta. 

Użyj wykresu do śledzenia zasobów i terminów. Monitorowanie postępów utrzymuje przejrzystość i zapewnia terminową realizację zadań. Proces ten zapewnia project managerom możliwość wyciągnięcia cennych wniosków, które pozwolą im odnieść sukces w kolejnym projekcie.

Naucz się zarządzania projektami na Uczelni Łazarskiego

Chcesz rozpocząć karierę jako project manager ? Rozważ zapisanie się na jeden z innowacyjnych Kursów na Uczelni Łazarskiego:

Project management w marketingu

Zarządzanie zmianą w organizacji 

Źródła artykułów:

  1. Wikipedia https://pl.wikipedia.org/wiki/Henry_Gantt

Nasze programy

Joanna Knast

Mentorka programów na Lazarski University of Technology

 

Jest psycholożką z wieloletnią praktyką marketingową i szkoleniową w branżach: fintech, e-commerce, fundacjach i agencjach reklamowych. Z pasją rozwija swoje umiejętności biznesowe i psychologiczne dzieląc się zdobywaną wiedzą. Joanna posiada doświadczenie w zakresie zarządzania projektami, współpracy z partnerami, wdrażania strategii marketingowych, automatyzacji marketingu oraz pozyskiwania i aktywacji klientów.

 

W programach szkoleniowych, stara się łączyć najbardziej aktualną wiedzę psychologiczną i biznesową. Szczególny nacisk kładzie na możliwość wykorzystania kompetencji indywidualnych, budowania poczucia sprawczości, zarządzania stresem w pracy, motywacji oraz komunikacji w zespole

Zuzanna Krauzowicz

Starsza Prawniczka w FinTech Poland, specjalizuje się w regulacjach sektora finansowego.

 

Posiada doświadczenie w zakresie regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, prawa bankowego, usług płatniczych oraz obrotu instrumentów finansowych.

 

Od 5 lat związana z Fundacją Fintech Poland (gdzie odpowiada za prowadzenie projektów na styku technologii i regulacji) oraz z Fundacją Polska Bezgotówkowa.

 

Współautorka publikacji i artykułów dotyczących m.in. RODO, AML, MIFID II, MIFIR, PSD2. Absolwentka prawa WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Mariusz Truszkowski

Innowator, marzyciel, założyciel Szkoły w Chmurze. Swoim działaniem udowadnia, że system edukacji może działać naprawdę dobrze. Pokazuje, że Szkoła w Chmurze ze swoimi wspierającymi nauczycielami, przemyślanym modelem egzaminowania, platformą, podręcznikami oraz bogatą ofertą warsztatów rozwijających kompetencje jest przykładem edukacji na miarę XXI wieku.

 

Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły oraz społeczności i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą naukową oraz własnym doświadczeniem.

 

Twórca Zielonej oraz Turkusowej Wieży – sieci przedszkoli oraz szkoły.

 

Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO, Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119) informujemy, iż:
 
  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Uczelnia Łazarskiego z siedzibą w Warszawie przy ul. Świeradowskiej 43, 02-662 Warszawa.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem – iod@lazarski.edu.pl.
  3. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu uczestnictwa w wydarzeniu pt.: „Przyszłość pracy: nowoczesne ścieżki kariery” na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b – realizacja oraz podejmowanie działań w celu wykonania umowy oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO, uzasadnionego interesu jakim jest zapewnienie kontaktu z uczestnikami, promocja i rozwój nauki, kształtowanie i promowanie kadry naukowej oraz promocja działalności edukacyjnej Administratora. Dane mogą być także przetwarzane w celu realizacji ciążących na Administratorze obowiązków prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, czasu przedawnienia należności/zobowiązań podatkowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. Twoje dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora w celu:
    – prowadzenia działań marketingowych własnych usług edukacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f,
    – prowadzenia kampanii promocyjnych, reklamowych i innych działań marketingowych związanych z usługami edukacyjnymi Administratora w formie mailingu, jeżeli udzielisz zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO, art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji Twojego uczestnictwa lub do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń. W przypadku przetwarzania na potrzeby marketingu produktów własnych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu – do czasu jego istnienia lub zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie do czasu odwołania zgody.
  6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe mogą zostać przekazane przez nas podmiotom, które obsługują systemy teleinformatyczne Administratora oraz udostępniające narzędzia teleinformatyczne lub świadczące dla Administratora usługi pocztowe, hostingu, chmurowe czy niszczenia dokumentacji.
  7. Twoje dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanym decyzjom, w tym nie będą profilowane.
  8. Posiadasz prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
  9. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  10. Posiadasz prawo wniesienia, w dowolnym momencie, sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
  11. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów, do jakich zostały zebrane. Niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w wydarzeniu.
  12. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej, o ile nie będą tego wymagały prawne obowiązki Administratora.
 
Administrator działając na podstawie uzasadnionego interesu jakim jest prowadzenie dokumentacji organizowanych wydarzeń oraz przekazywanie informacji o nich, informuje, że podczas wydarzenia, będą wykonywane, za pośrednictwem wyznaczonej osoby/osób, w jego trakcie zdjęcia. Każdy z uczestników biorąc udział w wydarzeniu akceptuje, że jego wizerunek umieszczony na fotografiach może zostać rozpowszechniony na stronach internetowych należących do Uczelni oraz na fanpage Uczelni na portalu społecznościowym Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Uczestnikom wydarzenia przysługuje możliwość odwołania udzielonego zezwolenia.

Agnieszka Bajer

Trenerka Improv, improwizatorka i  wokalistka klasyczna.

 

Jej pasją jest muzyka i improwizacja i z nimi połączyła swoją drogę zawodową.

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Wrocławiu, szkoły Olimpic Improv w Chicago oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej.

 

Od 2010 roku współtworzy spektakle improv z grupami: Teatr Ab Ovo, Impro Quartet, Musical Improwizowany oraz Bez Klepki. Współpracuje regularnie z gwiazdami świata kabaretu i estrady. Improwizacja poprowadziła ją w stronę scenariopisarstwa i stworzyła autorski program warsztatów „Impro dla scenarzystów”, które prowadziła w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w StoryLab.Pro.  Poprzez improwizację ćwiczymy akceptację, uważność oraz zwinność w myśleniu. Słynne „Tu i Teraz” przestaje być enigmatyczne i staje się przygodą. 

 

Na codzień śpiewa w chórze Opery Narodowej, gdzie ma okazję poczuć siłę współpracującej ze sobą grupy ludzi. 

Ilona Perużyńska-Zych

Dyrektorka Personalna I Akredytowana Mentorka i Managerka Programów Mentoringowych EMCC Global l Coach ICC I Praktyk Biznesu.

 

Od ponad 15 lat zarządza zespołami, organizacją procesów na wielu poziomach organizacji.

 

Doskonalone zna rynek pracy i jego złożoność. Zwinnie porusza się w obszarze budowania relacji oraz kultury organizacyjnej. W swojej pracy wykorzystuje umiejętności coachingowe i mentoringowe. Jej pasją są Ludzie. Inspiruje ją przyszłość i jej potencjał. Fascynuje ją Reverse mentoring.

Zapisz się na Inaugurację Lazarski University of Technology

Konrad Wawruch

Polski przedsiębiorca technologiczny, twórca przedsięwzięć i inwestor. Założył 7bulls.com, grupę firm dostarczających globalnie innowacje oparte na sztucznej inteligencji i chmurze dla finansów, handlu detalicznego, farmacji, motoryzacji i mediów. Jest odpowiedzialny za nowe przedsięwzięcia oparte na badaniach i rozwoju w grupie 7bulls jako CEO Accelevation, ramienia inwestycyjnego grupy. Poszukuje wyjątkowych startupów Blockchain przez seryjnych przedsiębiorców w True Global Ventures 4 Plus, a następnie przenosi je na wyższy poziom jako partner zarządzający TGV 4 Plus Follow On Fund, we współpracy z innymi renomowanymi VC na późnym etapie rozwoju.

 

Aby usprawnić wprowadzanie innowacji na rynek, doradza VC, PE i akceleratorom, jest członkiem Rady Koalicji na rzecz Polskich Innowacji – międzysektorowej sieci, która wzmacnia powiązania w ramach ekosystemu innowacji poprzez promowanie dobrych praktyk i mądrej legislacji. Zespoły badawczo-rozwojowe, które założył i zorganizował, zatrudniają dziś ponad 2000 pracowników badawczo-rozwojowych, pracujących dla globalnych przedsiębiorstw z Polski.

Krzysztof Piech

Profesor nadzwyczajny (Uczelnia Łazarskiego), dr hab. nauk ekonomicznych (SGH), otrzymywał stypendia naukowe na najlepszych uczelniach w Europie i w Azji. Ewangelista technologii blockchain i bitcoin w Polsce. Dyrektor Centrum Technologii Blockchain przy Uczelni Łazarskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, British Alumni Society, Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Były lider biznesowy Strumienia „Blockchain / DLT i Waluty Cyfrowe” – rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Ekspert różnych ministerstw, urzędów centralnych oraz regionalnych. Doradca kilku startupów blockchainowych.

Tomasz Klekowski

Praktyk transformacji cyfrowej działający w ramach wielu organizacji, wykładowca studiów MBA i podyplomowych, 15 lat doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu międzynarodowymi zespołami pracującymi w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej: Dyrektor ds. Rozwoju Rynku B2B EMEA Intel – 2013-2018, Dyrektor Zarządzający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2006 – 2013, Dyrektor Sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2002-2006. Odpowiedzialny za wdrożenie w biurach Intela w Polsce i Czechach nowej koncepcji organizacji pracy w biurze ‘The Way We Work’ – nastawionej na pracę hybrydową (2012-2013).

 

Twórca warsztatów poświęconych pracy zdalnej realizowanych w ramach: Letniej Akademii Lewiatana, Szkoły Euroliderek, stowarzyszenia HR Generation Next. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydział Zarządzania i Marketingu oraz INSEAD Executive Programme. Jeden z pierwszych w Polsce promotorów pracy zdalnej.

 

Marlena Wieteska

Obecnie ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

 

W swoich działaniach zawodowych łączy szerokie doświadczenia z pracy w fintechach, w startupach, w agencjach digitalowych, z własnej działalności oraz z pracy na stanowiskach menadżerskich w bankach z wiedzą marketingową, sprzedażową, z zarządzania projektami i zmianą, jak i z wiedzą psychologiczną. 

 

Entuzjastka interdyscyplinarności i eksperymentatorka.

 

Katarzyna Syrówka

Akredytowana mentorka rozwoju talentów, drogi zawodowej oraz budowania poczucia dobrostanu pracowników w EMCC na poziomie Senior Practitioner level® oraz certyfikowany coach Gallupa, facylitatorka modelowania stanowiska pracy wg metodyki Job Crafting, praktyk biznesu z ponad 28-letnim doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym, sprzedaży i konsultingu biznesowym, właścicielka marki syrowka.com. Asesorka programów mentoringowych oraz akredytacji dla mentorów w EMCC Global.

 

Autorka corocznego RAPORTU Future, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzący organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów oraz firmy z wczoraj do jutra, w oparciu na ich dobrostan i wspiera poczucie sprawczości.

 

Mentorka rozwoju organizacji opartej na potencjale ludzi.