Marketing project management: dlaczego to tak istotne z punktu widzenia marketera?

Przez wiele lat pracy w marketingu nie czułam potrzeby zarządzania projektem. Wydawało mi się, że posługiwania się dokumentami, takimi jak strategia marki, strategia komunikacji, ustalanie OKRów, tworzenie harmonogramów oraz briefów dla agencji jest wystarczające. Przynajmniej do realizacji celów. Metodykę marketing project management wykorzystywałam o tyle, o ile wymagana była współpraca z działem IT i konieczność dostosowania się do pracy w SCRUMie.

Często jednak miałam poczucie wytracania energii i robienia wielu rzeczy zbędnych. Droga dojścia do celów czy też zakres prac często po drodze ewoluowały delikatnie mówiąc, a zespół nie działał w sposób efektywny. 

Kampanie a marketing project management

Czy w marketingu potrzebne jest zarządzanie projektami i w jakich sytuacjach? 

Nie da się  jednoznacznie udzielić odpowiedzi na tak zadane pytanie i z pewnością zależy to od wielkości projektu. Jeśli jest to prosta kampania, np. na pozyskanie leadów to raczej traktujemy ją jak proces. 

Może nie jest więc konieczne, aby stosować cały marketing project management, ale, traktując ją jako zbiór działań wzajemnie ze sobą powiązanych, warto byłoby rozrysować proces. Dzięki niemu uniknęlibyśmy “dziur” i mielibyśmy pewności, że np. nie zapomnieliśmy o żadnym elemencie kampanii, a leady zostaną w odpowiednim momencie, w odpowiedni sposób i odpowiednią częstotliwością zaopiekowane. Do tego planując i budżetując kampanię, mielibyśmy w zasadzie komplet. No warto było jeszcze monitorować jej efektywność pod kątem realizacji celów.

Jeśli jednak mamy do czynienia z kampaniami bardziej złożonymi, warto zastanowić się, czy nie warto wprowadzić więcej narzędzi do zarządzania. 

Co rozumiem przez bardziej złożoną kampanię? A no taką, w której np.:
 
  • Jest wiele informacji wejściowych wymagających przemyślenia i przygotowania, np. musimy dopiero przygotować strategię marki czy komunikacji, a kampania stanowi jej pochodną.

  • Mamy wielu interesariuszy w projekcie, np. kilku partnerów biznesowych, z których każdy ma swoje cele biznesowe. Na pozór wszyscy mogą mieć zbieżne cele, ale zdarza się, iż każdy może mieć inne miary sukcesu lub oczekiwać innego sposobu na dotarcie.

  • Mamy sporo ryzyk związanych, np. z KPI ustawionymi na wyniki kampanii, czy też oczekiwania organizacji i sponsora w tym zakresie wydają się nierealne lub też niezależne tylko od tego działania.

  • Nie mamy doświadczenia z wielokanałowymi kampaniami, które trzeba często monitorować i w odpowiedni sposób zmodyfikować w trakcie, a korzyści mierzyć jeszcze jakichś czas po jej zakończeniu, np. w przypadku konwersji leadów.

Marketing project management a współpraca z innymi zespołami

Marketing to nie tylko kampanie. To też zadania od małych do dużych, chętnie i często dokładanych przez inne działy – takie “śmietnisko” od robienia wizytówek do poprawek na stronie i zmian w produkcie. Oczywiście zależy to od struktury firmy i podziału zespołów. Założę się jednak, że większość marketingowców doświadczyła lub doświadcza robienia rzeczy na za 5 min, bo  to “przecież taka prosta rzecz”. Tylko ta prosta rzecz czasami to jedna z wielu inny prostych zleconych przez wiele różnych osób. I tak sfrustrowani marketingowcy, żyjący w długu czasowym zaczynają alergicznie reagować np. na dział handlowy.  

Dlaczego tak się dzieje? Bo nie pracujemy na projektach!
 

Załóżmy np., że zależy nam na współpracy z dużym partnerem B2B, który umożliwi dotarcie do sporej liczby klientów poprzez zbudowanie wspólnej oferty na platformie internetowej. Z punktu widzenia sprzedawcy to “blue ocean”, który powinien stać się priorytetem dla całej organizacji, wspierając dopięcie budżetu. Z punktu widzenia marketingowca to jeden z wielu błękitnych oceanów zapewniających mu pracę po 24h przez najbliższe dwa tygodnie. Na dodatek na etapie pięknych wizji bez szczegółów. Można się od razu pokłócić lub zanim weźmiemy się za robotę odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Po co to robimy? 

  • Dlaczego chcemy to zrobić?

  • Czy projekt jest wykonalny? Jak miałby przebiegać proces? Bo może się okazać, że na przeszkodzie  stoją aspekty prawne albo ograniczenia technologiczne, które uniemożliwiają lub utrudniają wdrożenie (zagrożenia).

  • Jak będziemy mierzyć sukces?

  • Czy to się rzeczywiście wpasowuje w cele, które sobie ustaliliśmy?

  • A jeśli tak to czy mamy odpowiednie zasoby czas / zakres / koszty? Jeśli nie to jaki innych projekt możemy przesunąć lub jakie zasoby chcemy dodać, aby go zrealizować? 

Takie podejście urealnia nam wykonalność projektu, uczy dojrzałego podejścia, ale i wzajemnego szacunku. Jego odwrotnością może być frustracja marketingowca i jego sprzeciw, eskalacja handlowca do szefa i przykaz odgórny do wykonania zadania, bo przecież musimy mieć wyniki. To powoduje jeszcze większą frustrację tego pierwszego, który w efekcie zwalnia się sam lub z czyjąś pomocą. 

Odpowiedź pozytywna na powyższe pytania jest dobrym punktem wyjścia do zaplanowania projektu i stworzenia realnego harmonogramu. 

Podsumowując więc: ważne jest, aby marketing project management opierał się na rozsądku, dostosowaniu do potrzeb i wyzwań konkretnego projektu. Trzymajmy więc w zanadrzu metodykę oraz narzędzia, z których wybierzemy te potrzebne.

Dowiedz się, jak skutecznie zarządzać projektami marketingowymi na LUT!

Rozwiń swoje umiejętności w obszarze zarządzania projektami marketingowymi na Uczelni Łazarskiego. Zapisz się na Kurs Project Management w Marketingu i jeszcze efektywniej zarządzaj procesami marketingowymi w Twojej organizacji.

Dołącz:
Project Management w Marketingu

Nasze programy

Joanna Knast

Mentorka programów na Lazarski University of Technology

 

Jest psycholożką z wieloletnią praktyką marketingową i szkoleniową w branżach: fintech, e-commerce, fundacjach i agencjach reklamowych. Z pasją rozwija swoje umiejętności biznesowe i psychologiczne dzieląc się zdobywaną wiedzą. Joanna posiada doświadczenie w zakresie zarządzania projektami, współpracy z partnerami, wdrażania strategii marketingowych, automatyzacji marketingu oraz pozyskiwania i aktywacji klientów.

 

W programach szkoleniowych, stara się łączyć najbardziej aktualną wiedzę psychologiczną i biznesową. Szczególny nacisk kładzie na możliwość wykorzystania kompetencji indywidualnych, budowania poczucia sprawczości, zarządzania stresem w pracy, motywacji oraz komunikacji w zespole

Zuzanna Krauzowicz

Starsza Prawniczka w FinTech Poland, specjalizuje się w regulacjach sektora finansowego.

 

Posiada doświadczenie w zakresie regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, prawa bankowego, usług płatniczych oraz obrotu instrumentów finansowych.

 

Od 5 lat związana z Fundacją Fintech Poland (gdzie odpowiada za prowadzenie projektów na styku technologii i regulacji) oraz z Fundacją Polska Bezgotówkowa.

 

Współautorka publikacji i artykułów dotyczących m.in. RODO, AML, MIFID II, MIFIR, PSD2. Absolwentka prawa WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Mariusz Truszkowski

Innowator, marzyciel, założyciel Szkoły w Chmurze. Swoim działaniem udowadnia, że system edukacji może działać naprawdę dobrze. Pokazuje, że Szkoła w Chmurze ze swoimi wspierającymi nauczycielami, przemyślanym modelem egzaminowania, platformą, podręcznikami oraz bogatą ofertą warsztatów rozwijających kompetencje jest przykładem edukacji na miarę XXI wieku.

 

Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły oraz społeczności i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą naukową oraz własnym doświadczeniem.

 

Twórca Zielonej oraz Turkusowej Wieży – sieci przedszkoli oraz szkoły.

 

Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO, Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119) informujemy, iż:
 
  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Uczelnia Łazarskiego z siedzibą w Warszawie przy ul. Świeradowskiej 43, 02-662 Warszawa.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem – iod@lazarski.edu.pl.
  3. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu uczestnictwa w wydarzeniu pt.: „Przyszłość pracy: nowoczesne ścieżki kariery” na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b – realizacja oraz podejmowanie działań w celu wykonania umowy oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO, uzasadnionego interesu jakim jest zapewnienie kontaktu z uczestnikami, promocja i rozwój nauki, kształtowanie i promowanie kadry naukowej oraz promocja działalności edukacyjnej Administratora. Dane mogą być także przetwarzane w celu realizacji ciążących na Administratorze obowiązków prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, czasu przedawnienia należności/zobowiązań podatkowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. Twoje dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora w celu:
    – prowadzenia działań marketingowych własnych usług edukacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f,
    – prowadzenia kampanii promocyjnych, reklamowych i innych działań marketingowych związanych z usługami edukacyjnymi Administratora w formie mailingu, jeżeli udzielisz zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO, art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji Twojego uczestnictwa lub do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń. W przypadku przetwarzania na potrzeby marketingu produktów własnych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu – do czasu jego istnienia lub zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie do czasu odwołania zgody.
  6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe mogą zostać przekazane przez nas podmiotom, które obsługują systemy teleinformatyczne Administratora oraz udostępniające narzędzia teleinformatyczne lub świadczące dla Administratora usługi pocztowe, hostingu, chmurowe czy niszczenia dokumentacji.
  7. Twoje dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanym decyzjom, w tym nie będą profilowane.
  8. Posiadasz prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
  9. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  10. Posiadasz prawo wniesienia, w dowolnym momencie, sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
  11. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów, do jakich zostały zebrane. Niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w wydarzeniu.
  12. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej, o ile nie będą tego wymagały prawne obowiązki Administratora.
 
Administrator działając na podstawie uzasadnionego interesu jakim jest prowadzenie dokumentacji organizowanych wydarzeń oraz przekazywanie informacji o nich, informuje, że podczas wydarzenia, będą wykonywane, za pośrednictwem wyznaczonej osoby/osób, w jego trakcie zdjęcia. Każdy z uczestników biorąc udział w wydarzeniu akceptuje, że jego wizerunek umieszczony na fotografiach może zostać rozpowszechniony na stronach internetowych należących do Uczelni oraz na fanpage Uczelni na portalu społecznościowym Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Uczestnikom wydarzenia przysługuje możliwość odwołania udzielonego zezwolenia.

Agnieszka Bajer

Trenerka Improv, improwizatorka i  wokalistka klasyczna.

 

Jej pasją jest muzyka i improwizacja i z nimi połączyła swoją drogę zawodową.

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Wrocławiu, szkoły Olimpic Improv w Chicago oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej.

 

Od 2010 roku współtworzy spektakle improv z grupami: Teatr Ab Ovo, Impro Quartet, Musical Improwizowany oraz Bez Klepki. Współpracuje regularnie z gwiazdami świata kabaretu i estrady. Improwizacja poprowadziła ją w stronę scenariopisarstwa i stworzyła autorski program warsztatów „Impro dla scenarzystów”, które prowadziła w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w StoryLab.Pro.  Poprzez improwizację ćwiczymy akceptację, uważność oraz zwinność w myśleniu. Słynne „Tu i Teraz” przestaje być enigmatyczne i staje się przygodą. 

 

Na codzień śpiewa w chórze Opery Narodowej, gdzie ma okazję poczuć siłę współpracującej ze sobą grupy ludzi. 

Ilona Perużyńska-Zych

Dyrektorka Personalna I Akredytowana Mentorka i Managerka Programów Mentoringowych EMCC Global l Coach ICC I Praktyk Biznesu.

 

Od ponad 15 lat zarządza zespołami, organizacją procesów na wielu poziomach organizacji.

 

Doskonalone zna rynek pracy i jego złożoność. Zwinnie porusza się w obszarze budowania relacji oraz kultury organizacyjnej. W swojej pracy wykorzystuje umiejętności coachingowe i mentoringowe. Jej pasją są Ludzie. Inspiruje ją przyszłość i jej potencjał. Fascynuje ją Reverse mentoring.

Zapisz się na Inaugurację Lazarski University of Technology

Konrad Wawruch

Polski przedsiębiorca technologiczny, twórca przedsięwzięć i inwestor. Założył 7bulls.com, grupę firm dostarczających globalnie innowacje oparte na sztucznej inteligencji i chmurze dla finansów, handlu detalicznego, farmacji, motoryzacji i mediów. Jest odpowiedzialny za nowe przedsięwzięcia oparte na badaniach i rozwoju w grupie 7bulls jako CEO Accelevation, ramienia inwestycyjnego grupy. Poszukuje wyjątkowych startupów Blockchain przez seryjnych przedsiębiorców w True Global Ventures 4 Plus, a następnie przenosi je na wyższy poziom jako partner zarządzający TGV 4 Plus Follow On Fund, we współpracy z innymi renomowanymi VC na późnym etapie rozwoju.

 

Aby usprawnić wprowadzanie innowacji na rynek, doradza VC, PE i akceleratorom, jest członkiem Rady Koalicji na rzecz Polskich Innowacji – międzysektorowej sieci, która wzmacnia powiązania w ramach ekosystemu innowacji poprzez promowanie dobrych praktyk i mądrej legislacji. Zespoły badawczo-rozwojowe, które założył i zorganizował, zatrudniają dziś ponad 2000 pracowników badawczo-rozwojowych, pracujących dla globalnych przedsiębiorstw z Polski.

Krzysztof Piech

Profesor nadzwyczajny (Uczelnia Łazarskiego), dr hab. nauk ekonomicznych (SGH), otrzymywał stypendia naukowe na najlepszych uczelniach w Europie i w Azji. Ewangelista technologii blockchain i bitcoin w Polsce. Dyrektor Centrum Technologii Blockchain przy Uczelni Łazarskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, British Alumni Society, Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Były lider biznesowy Strumienia „Blockchain / DLT i Waluty Cyfrowe” – rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Ekspert różnych ministerstw, urzędów centralnych oraz regionalnych. Doradca kilku startupów blockchainowych.

Tomasz Klekowski

Praktyk transformacji cyfrowej działający w ramach wielu organizacji, wykładowca studiów MBA i podyplomowych, 15 lat doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu międzynarodowymi zespołami pracującymi w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej: Dyrektor ds. Rozwoju Rynku B2B EMEA Intel – 2013-2018, Dyrektor Zarządzający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2006 – 2013, Dyrektor Sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2002-2006. Odpowiedzialny za wdrożenie w biurach Intela w Polsce i Czechach nowej koncepcji organizacji pracy w biurze ‘The Way We Work’ – nastawionej na pracę hybrydową (2012-2013).

 

Twórca warsztatów poświęconych pracy zdalnej realizowanych w ramach: Letniej Akademii Lewiatana, Szkoły Euroliderek, stowarzyszenia HR Generation Next. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydział Zarządzania i Marketingu oraz INSEAD Executive Programme. Jeden z pierwszych w Polsce promotorów pracy zdalnej.

 

Marlena Wieteska

Obecnie ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

 

W swoich działaniach zawodowych łączy szerokie doświadczenia z pracy w fintechach, w startupach, w agencjach digitalowych, z własnej działalności oraz z pracy na stanowiskach menadżerskich w bankach z wiedzą marketingową, sprzedażową, z zarządzania projektami i zmianą, jak i z wiedzą psychologiczną. 

 

Entuzjastka interdyscyplinarności i eksperymentatorka.

 

Katarzyna Syrówka

Akredytowana mentorka rozwoju talentów, drogi zawodowej oraz budowania poczucia dobrostanu pracowników w EMCC na poziomie Senior Practitioner level® oraz certyfikowany coach Gallupa, facylitatorka modelowania stanowiska pracy wg metodyki Job Crafting, praktyk biznesu z ponad 28-letnim doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym, sprzedaży i konsultingu biznesowym, właścicielka marki syrowka.com. Asesorka programów mentoringowych oraz akredytacji dla mentorów w EMCC Global.

 

Autorka corocznego RAPORTU Future, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzący organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów oraz firmy z wczoraj do jutra, w oparciu na ich dobrostan i wspiera poczucie sprawczości.

 

Mentorka rozwoju organizacji opartej na potencjale ludzi.