Projekt nr NdS-II/SN/0396/2023/ pt: „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku pracy”, dofinansowany ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Nauka dla Społeczeństwa II”. Całkowita kwota dofinansowania 1 000 000 PLN.
Projekt badawczy „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku” realizowany przez Uczelnię Łazarskiego to inicjatywa o kluczowym znaczeniu dla przyszłości edukacji i rynku pracy w Polsce.
W obliczu dynamicznych zmian technologicznych oraz coraz szybciej ewoluującego biznesu, niezbędne jest zrozumienie i adaptacja systemu szkolnictwa wyższego do nowych realiów. Niniejsza analiza rynku pracy i sfery edukacji ma na celu zidentyfikowanie tych najważniejszych trendów i wyzwań oraz opracowanie precyzyjnych rekomendacji dla uczelni wyższych w kontekście dostosowania programów nauczania do zmieniających się wymagań i potrzeb biznesowych.
Zapraszamy do udziału w badaniu, które pozwoli firmom zmierzyć się z ich zapotrzebowaniem na kompetencje przyszłości oraz na ich bazie stworzyć podwaliny edukacji.
Cel analizy: adaptacja edukacji do wymagań rynku pracy
Głównym celem badania jest zwiększenie świadomości na temat potrzeby dostosowania edukacji do dynamicznie zmieniającego się rynku pracy. Rozwój technologii, w tym sztucznej inteligencji (AI), automatyzacja oraz cyfryzacja procesów biznesowych prowadzą do powstawania nowych zawodów oraz transformacji istniejących. W związku z tym konieczne jest przemyślenie i dostosowanie programów nauczania, aby absolwenci uczelni wyższych byli przygotowani na wyzwania przyszłości.
Analiza rynku pracy i jego zrozumienie w kontekście rozwoju technologii
Jednym z kluczowych aspektów badania jest analiza rynku pracy w kontekście dynamicznie postępującego rozwoju technologii. Transformacja cyfrowa, która obejmuje niemal wszystkie sektory gospodarki, wymaga od pracowników nowych umiejętności, takich jak kompetencje cyfrowe, zdolność do analizy danych, programowanie czy umiejętność współpracy z zaawansowanymi systemami AI. Badanie ma na celu zrozumienie, jakie konkretne umiejętności są i będą poszukiwane przez pracodawców w najbliższych latach oraz jakie zmiany powinny zostać wprowadzone w programach nauczania, aby te umiejętności przekazywać studentom.
Ocena potrzeby wprowadzenia zmian w systemach i trybach nauczania
Kolejnym istotnym celem badania jest ocena potrzeby wprowadzenia zmian w modelach i programach nauczania uczelni wyższych.
Obecne programy edukacyjne często nie nadążają za szybkim tempem zmian na rynku pracy. Przestarzałe metody nauczania, niedostosowane do nowoczesnych realiów, mogą prowadzić do powstania luki kompetencyjnej, która z kolei może utrudniać absolwentom znalezienie zatrudnienia. Dlatego też badanie skupi się na identyfikacji obszarów, w których konieczne są zmiany, aby edukacja lepiej odpowiadała na potrzeby rynku.
Analiza rynku pracy „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku” – główni interesariusze
Projekt badawczy skierowany jest do szerokiego grona odbiorców, w tym studentów, pracowników uczelni, przedstawicieli biznesu oraz mediów branżowych zainteresowanych tematyką edukacji i rynku pracy.
Uczestnicy badania będą mieli okazję podzielić się swoimi doświadczeniami, opiniami oraz oczekiwaniami wobec przyszłości edukacji i rynku pracy. W szczególności, ankiety oraz wywiady przeprowadzane w ramach badania mają na celu zebranie danych na temat potrzeb i oczekiwań różnych grup interesariuszy, co pozwoli na bardziej precyzyjne sformułowanie rekomendacji.
Potrzeba budowania przestrzeni dialogu między biznesem a szkolnictwem wyższym
Jednym z kluczowych wyzwań, na które odpowiedzieć ma niniejsza analiza rynku pracy, jest potrzeba zbudowania szerokiej przestrzeni dialogu pomiędzy światem biznesu a szkolnictwem wyższym. Postęp technologiczny oraz zmieniający się model pracy wymuszają bliską współpracę tych dwóch sektorów, aby w pełni wykorzystać potencjał nowych technologii i jednocześnie odpowiednio przygotować przyszłych pracowników na wyzwania zawodowe.
Dialog ten jest niezbędny, aby uczelnie mogły dostosować swoje programy nauczania do rzeczywistych potrzeb rynku pracy, co z kolei zwiększy szanse absolwentów na znalezienie satysfakcjonującego zatrudnienia.
Edukacja w modelu współpracy człowieka i technologii
W kontekście postępu technologicznego szczególną uwagę należy zwrócić na model pracy, który polega na współpracy człowieka i technologii, zwłaszcza AI. Współczesny rynek pracy coraz częściej wymaga, aby pracownicy potrafili efektywnie korzystać z nowoczesnych narzędzi technologicznych, współpracując z systemami AI, czy też zaawansowanymi algorytmami analizy danych. Takie umiejętności powinny być kluczowym elementem programów nauczania na wszystkich poziomach edukacji wyższej. Celem badania jest więc także zwiększenie świadomości na temat potrzeby integracji edukacji z technologią oraz przygotowanie studentów do efektywnej współpracy z nowoczesnymi narzędziami cyfrowymi.
Wykorzystanie wyników analizy dla przyszłości edukacji i rynku pracy
Rezultaty niniejszego projektu badawczego będą miały kluczowe znaczenie dla przyszłości edukacji i rynku pracy.
Wyniki badania zostaną przedstawione w formie raportu, który będzie dostępny dla wszystkich zainteresowanych stron. Raport ten zawierać będzie szczegółową analizę obecnej sytuacji na rynku pracy, trendy technologiczne oraz rekomendacje dotyczące zmian w programach nauczania. Ponadto, wyniki badania mogą stać się podstawą dla dalszych inicjatyw mających na celu zacieśnienie współpracy pomiędzy światem biznesu a szkolnictwem wyższym.
Perspektywy dalszego rozwoju
Analiza rynku pracy „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku” to dopiero początek długofalowych działań mających na celu dostosowanie szkolnictwa wyższego do wyzwań przyszłości.
Wyniki analizy posłużą jako kanwa i fundament do dalszych, pogłębionych badań oraz inicjatyw mających na celu rozwój edukacji w kierunku lepszej adaptacji do wymagań rynku pracy.
Współpraca pomiędzy szkolnictwem wyższym a światem biznesu jest kluczowa, aby edukacja w Polsce była na światowym poziomie i aby absolwenci polskich uczelni mogli konkurować na globalnym rynku pracy.
Zaproszenie dla firm do udziału w projekcie badawczym „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku”
Analiza rynku pracy „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku” to ważna inicjatywa mająca na celu zrozumienie i dostosowanie edukacji wyższej do dynamicznie zmieniających się warunków na rynku pracy.
W obliczu postępu technologicznego oraz zmieniającego się modelu pracy współpraca pomiędzy światem biznesu a uczelniami wyższymi jest kluczowa dla wykorzystania pełnego potencjału nowych technologii i przygotowania przyszłych pokoleń pracowników na wyzwania, jakie niesie przyszłość.
Dlatego też Uczelnia Łazarskiego serdecznie zapraszają Państwa firmę do udziału w projekcie badawczym „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku
Korzyści dla firm biorących udział w badaniu i analizie rynku pracy:
Poznanie potrzeb szkoleniowych
Udział w badaniu pozwoli Państwa firmie na zidentyfikowanie kluczowych obszarów wymagających szkoleń i rozwoju pracowników. Dzięki temu będą mogli Państwo skuteczniej inwestować w rozwój kompetencji swojego zespołu, dostosowując programy szkoleniowe do rzeczywistych potrzeb rynku.
Analiza modelu biznesowego
Badanie umożliwi dogłębną analizę obecnego modelu biznesowego Państwa firmy. Współpraca z ekspertami pozwoli na identyfikację mocnych i słabych stron, co jest kluczowe dla dalszego rozwoju i konkurencyjności na rynku.
Lokalizacja potencjału we wprowadzeniu nowych rozwiązań zarządczych i technologicznych
Uczestnictwo w badaniu da Państwu możliwość zlokalizowania obszarów, w których wprowadzenie nowych rozwiązań zarządczych oraz technologicznych może przynieść znaczące korzyści. Otrzymają Państwo rekomendacje dotyczące najnowszych trendów i technologii, które mogą zostać zastosowane w Państwa firmie.
Optymalizacja procesów biznesowych
Badanie umożliwi dokładną analizę procesów biznesowych w Państwa firmie. Dzięki temu będą Państwo mogli zidentyfikować obszary wymagające optymalizacji oraz wprowadzić zmiany, które przyczynią się do zwiększenia efektywności i redukcji kosztów operacyjnych.
Precyzyjne określenie potrzeb rekrutacyjnych oraz rekomendacje szkoleniowe
Udział w badaniu pozwoli na precyzyjne określenie potrzeb rekrutacyjnych Państwa firmy. Dzięki temu będą Państwo mogli lepiej planować rekrutacje oraz dostosować profile poszukiwanych kandydatów do rzeczywistych potrzeb i wymagań rynku pracy. Dodatkowo zyskają Państwo precyzyjne rekomendacje ścieżek edukacyjnych dla poszczególnych departamentów.
Po pierwszy spotkaniach, rozmowach, które przeprowadziliśmy z przedstawicielami firm, widzimy, jak bardzo jest to temat na czasie. Zmieniają się potrzeby rekrutacyjne i kompetencyjne, a wielu menedżerów HR potrzebuje solidnego wsparcia w tym zakresie. Dlatego też badanie ma służyć nie tylko temu, żeby zbudować ogólny obraz rynku i zmian, które nas czekają, ale również być narzędziem dla HRów, które pozwoli zidentyfikować te potrzeby. Ponadto we współpracy z nami i z innymi HR podczas wielu planowanych przez nas spotkań, pomoże zbudować solidne fundamenty zmian - mówi Marlena Wieteska, koordynatorka projektu badawczego, ekspertka ds. innowacji na Uczelni Łazarskiego.
Jak wziąć udział w badaniu?
Aby zgłosić chęć udziału w badaniu, prosimy o wypełnienie poniższego formularza lub kontakt z naszym zespołem badawczym za pośrednictwem adresu e-mail: kompetencje@lazarski.pl lub telefonicznie pod numerem +48 796 424 912.
Po zgłoszeniu nasz zespół skontaktuje się z Państwem w celu ustalenia szczegółów i harmonogramu współpracy.
Udział w badaniu jest bezpłatny, a wszystkie zebrane dane będą traktowane jako poufne i wykorzystane wyłącznie do celów badawczych
Serdecznie zapraszamy do współpracy i liczymy na Państwa udział w projekcie, który przyczyni się do lepszego dostosowania edukacji wyższej do potrzeb rynku pracy oraz wspólnego budowania przyszłości polskiego rynku pracy.
Dowiedz się więcej o badaniu pod tym linkiem.
Projekt badawczy “Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku” jest realizowany dzięki finansowemu wsparciu w ramach programu pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa”, ogłoszonego komunikatem Ministra Edukacji i Nauki z dnia 1 lipca 2021 r.
Skontaktuj się z nami
Projekt badawczy „Perspektywa i kierunek rozwoju szkolnictwa wyższego na podstawie zmian i rozwoju rynku” realizowany przez Uczelnię Łazarskiego oraz Lazarski University of Technology to inicjatywa o kluczowym znaczeniu dla przyszłości edukacji i rynku pracy w Polsce.
W obliczu dynamicznych zmian technologicznych oraz coraz szybciej ewoluującego biznesu niezbędne jest zrozumienie i adaptacja systemu szkolnictwa wyższego do nowych realiów. Niniejsza analiza rynku pracy i sfery edukacji ma na celu zidentyfikowanie tych najważniejszych trendów i wyzwań oraz opracowanie precyzyjnych rekomendacji dla uczelni wyższych w kontekście dostosowania programów nauczania do zmieniających się wymagań i potrzeb biznesowych.