Czym jest generatywna sztuczna inteligencja? Definicja, zastosowania i wpływ.

Czym jest generatywna sztuczna inteligencja? GenAI to technologia, za pomocą której możemy tworzyć określone rodzaje obrazów, tekstu, wideo i innych mediów w odpowiedzi na tzw. prompty (czyli polecenie lub instrukcje tworzone dla systemu opartego na AI). W poniższym tekście przedstawimy możliwości GenAI oraz także przykłady zastosowań tej technologii. Oto co powinniśmy wiedzieć o tym rozwijającym się obszarze i narzędziu.

Generatywna sztuczna inteligencja (AI) to rodzaj sztucznej inteligencji, która generuje obrazy, jak również tekst, wideo i inne media w odpowiedzi na wprowadzone prompty.

Generatory AI, takie jak ChatGPT i DALL-E2, zyskują popularność na całym świecie. Są to aplikacje, które reagują na polecenia wprowadzone bezpośrednio przez użytkowników. Po wprowadzeniu tekstowego promptu generator wygeneruje wynik, czy to opowiadanie lub jego zarys z ChatGPT, jak również koncept serii postów na Linkedinia, czy też np. nosorożca namalowanego w stylu renesansowym przez DALL-E2.

Jakie możliwości posiada generatywna sztuczna inteligencja?

Generatywna sztuczna inteligencja, zwana również GenAI, pozwala użytkownikom wprowadzać różnorodne tekstowe komendy i sugestie w celu generowania nowych treści, takich jak tekst, obrazy, wideo, dźwięki, kod, projekty 3D i inne media. „Uczy się” i „szkoli” na dokumentach, artefaktach i zasobach, które już istnieją w Internecie lub we wskazanym środowisku.

Generatywna sztuczna inteligencja ewoluuje, gdy ma dostęp do większej ilości informacji. Operuje na modelach i algorytmach AI, które są szkolone na dużych nieoznakowanych zbiorach danych, co wymaga złożonej matematyki oraz także dużej mocy obliczeniowej. Te zbiory danych szkolą AI do przewidywania wyników w taki sam lub podobny sposób, w jaki ludzie mogliby działać lub tworzyć samodzielnie.

Wzrost generatywnej sztucznej inteligencji wynika głównie z faktu, że ludzie mogą teraz używać również naturalnego języka do stymulowania AI, co skutkuje zwiększeniem możliwości jej użycia. W różnych branżach generatory AI są teraz wykorzystywane jako wsparcie w pisaniu, badaniach, kodowaniu, projektowaniu i wielu innych dziedzinach.

Jak działa i czym jest generatywna sztuczna inteligencja?

Modele generatywnej sztucznej inteligencji wykorzystują sieci neuronowe do identyfikowania wzorców w istniejących danych w celu generowania nowych treści. Szkolone przy użyciu nienadzorowanych i półnadzorowanych metod uczenia, organizacje mogą tworzyć modele bazowe na podstawie dużych, nieoznaczonych zbiorów danych, tworząc w zasadzie podstawę do wykonywania zadań przez systemy AI. [1]

Niektóre przykłady modeli bazowych obejmują duże modele językowe (Large Language Models – LLM), generatywne sieci współzawodniczące (GAN-y – Generative Adversarial Network), autoenkodery wariacyjne (variational autoencoder – )VAE i multimodalne, które napędzają narzędzia takie jak ChatGPT, DALL-E i inne. ChatGPT korzysta z danych z GPT-3 i umożliwia użytkownikom generowanie opowieści na podstawie promptów. Inny model bazowy, Stable Diffusion, umożliwia użytkownikom generowanie realistycznych obrazów na podstawie wprowadzonego tekstu. [2]

Popularne generatory AI

Platformy generatywnej sztucznej inteligencji zdobywają coraz większa popularność, rozwijają się w dynamicznym tempie i wciąż powstają nowe. Mogą one być pomocne np. w automatyzacji procesów w Twojej codziennej pracy. Oto kilka z nich:

  • ChatGPT : Ten model językowy oparty jest na architekturze GPT i generuje tekst przypominający to, co mogłoby stworzyć człowiek. Jest to pomocny towarzysz do badań, strategii i tworzenia treści.
  • DALL-E2 : Ten model generuje obrazy na podstawie sugestii tekstowych, dzięki czemu twórcy mogą tworzyć żywe ilustracje i koncepcyjną sztukę, która stanowi użyteczne uzupełnienie dla marketingu treści.
  • GitHub Copilot : Ta współpraca między GitHubem a OpenAI działa jako towarzysz programisty, pomagając programistom kodować szybciej i także bardziej intuicyjnie.

Przykłady użycia generatywnej sztucznej inteligencji

Kiedy już wybierzesz odpowiedni dla Twoich potrzeb generator AI poniższe przykłady użycia GenAI mogą zainspirować Cię do znalezienia kreatywnych pomysłów na korzystanie z generatywnej sztucznej inteligencji. Każdy z nich może przynieść korzyści Tobie i Twojej firmie. 

  • Pisanie lub ulepszanie treści poprzez wygenerowanie wstępnego tekstu o określonym stylu, lub długości.
  • Dodawanie napisów lub dubbingu do treści edukacyjnych, filmów i innych materiałów w różnych językach.
  • Tworzenie zarysów, życiorysów, prac semestralnych i innych dokumentów.
  • Tworzenie ogólnego kodu do edycji lub poprawy.
  • Streszczanie artykułów, e-maili i raportów.
  • Poprawa filmów demonstracyjnych lub wyjaśniających.
  • Tworzenie muzyki o określonym tonie lub stylu.

To tylko kilka możliwości. Tak naprawdę istnieje wiele przykładów użycia generatywnej sztucznej inteligencji, które mogą poprawić sposób, w jaki pracujemy, przyspieszając proces tworzenia treści lub zmniejszając również wysiłek włożony w opracowanie początkowego zarysu np. ankiety, lub wiadomości e-mail. Jednak generatywna sztuczna inteligencja ma także pewne ograniczenia, które mogą budzić obawy, jeśli nie będą regulowane.

Generatywna sztuczna inteligencja - wyzwania.

Popularność generatywnej sztucznej inteligencji wiąże się z obawami dotyczącymi etyki, nadużyć, ale też kontroli jakości i uprzedzeń. Ponieważ szkoli się ją na istniejących źródłach, w tym tych, które nie są zweryfikowane w Internecie, GenAI może dostarczać mylących, nieprecyzyjnych i fałszywych informacji. Nawet gdy podane jest źródło, to źródło może też zawierać niepoprawne informacje lub może być fałszywie połączone.

Ponieważ generatory takie jak ChatGPT pozwalają ludziom wprowadzać prompty za pomocą codziennego języka, używanie GenAI stało się dużo bardziej dostępne i łatwiejsze do użycia – do tego stopnia, że przykładowo studenci mogą go używać do plagiatowania lub generowania prac, a twórcy treści mogą być oskarżeni o kradzież od oryginalnych artystów. Ponadto fałszywe informacje mogą ułatwić podszywanie się pod ludzi w celu przeprowadzenia chociażby ataków cybernetycznych.

Wciąż trwa dyskusja na temat regulacji związanych z używaniem sztucznej inteligencji. Trudno przewidzieć jak i czy w ogóle się zakończy. Niemniej w tym samym czasie technologia się rozwija, zwiększa swoje możliwości i dostarcza jednocześnie kolejnych wątków do dyskusji wśród regulatorów.

Czym jest generatywna sztuczna inteligencja? Poznaj ją i zacznij świadomie wykorzystywać jej potencjał.

Rozpocznij przygodę z GenAI w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach. Dołącz do Kursów na Uczelni Łazarskiego.

Generatywna sztuczna inteligencja to obiecująca technologia, która może przynieść wiele korzyści dla Ciebie i Twojej firmy. Dzięki automatyzacji, wsparciu kreatywności, personalizacji usług, jak również optymalizacji działań, GenAI może stanowić kluczowy element sukcesu organizacji w dynamicznym środowisku biznesowym. Dołącz do innowacyjnych Kursów na Uczelni Łazarskiego i naucz się wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w Twojej firmie i pracy oraz w Twoich codziennych aktywnościach.

Skontaktuj się z nami po więcej szczegółów.

Tekst powstał na bazie materiałów z Coursera

Żródła

1. Encord.com. „The Full Guide to Foundation Models, https://encord.com/blog/foundation-models.” Accessed August 17, 2023.

2.Nvidia.com, „What is Generative AI?, https://www.nvidia.com/en-us/glossary/data-science/generative-ai/.” Accessed August 17, 2023.

Nasze programy

Joanna Knast

Mentorka programów na Lazarski University of Technology

 

Jest psycholożką z wieloletnią praktyką marketingową i szkoleniową w branżach: fintech, e-commerce, fundacjach i agencjach reklamowych. Z pasją rozwija swoje umiejętności biznesowe i psychologiczne dzieląc się zdobywaną wiedzą. Joanna posiada doświadczenie w zakresie zarządzania projektami, współpracy z partnerami, wdrażania strategii marketingowych, automatyzacji marketingu oraz pozyskiwania i aktywacji klientów.

 

W programach szkoleniowych, stara się łączyć najbardziej aktualną wiedzę psychologiczną i biznesową. Szczególny nacisk kładzie na możliwość wykorzystania kompetencji indywidualnych, budowania poczucia sprawczości, zarządzania stresem w pracy, motywacji oraz komunikacji w zespole

Zuzanna Krauzowicz

Starsza Prawniczka w FinTech Poland, specjalizuje się w regulacjach sektora finansowego.

 

Posiada doświadczenie w zakresie regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, prawa bankowego, usług płatniczych oraz obrotu instrumentów finansowych.

 

Od 5 lat związana z Fundacją Fintech Poland (gdzie odpowiada za prowadzenie projektów na styku technologii i regulacji) oraz z Fundacją Polska Bezgotówkowa.

 

Współautorka publikacji i artykułów dotyczących m.in. RODO, AML, MIFID II, MIFIR, PSD2. Absolwentka prawa WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Mariusz Truszkowski

Innowator, marzyciel, założyciel Szkoły w Chmurze. Swoim działaniem udowadnia, że system edukacji może działać naprawdę dobrze. Pokazuje, że Szkoła w Chmurze ze swoimi wspierającymi nauczycielami, przemyślanym modelem egzaminowania, platformą, podręcznikami oraz bogatą ofertą warsztatów rozwijających kompetencje jest przykładem edukacji na miarę XXI wieku.

 

Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły oraz społeczności i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą naukową oraz własnym doświadczeniem.

 

Twórca Zielonej oraz Turkusowej Wieży – sieci przedszkoli oraz szkoły.

 

Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO, Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119) informujemy, iż:
 
  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Uczelnia Łazarskiego z siedzibą w Warszawie przy ul. Świeradowskiej 43, 02-662 Warszawa.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem – iod@lazarski.edu.pl.
  3. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu uczestnictwa w wydarzeniu pt.: „Przyszłość pracy: nowoczesne ścieżki kariery” na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b – realizacja oraz podejmowanie działań w celu wykonania umowy oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO, uzasadnionego interesu jakim jest zapewnienie kontaktu z uczestnikami, promocja i rozwój nauki, kształtowanie i promowanie kadry naukowej oraz promocja działalności edukacyjnej Administratora. Dane mogą być także przetwarzane w celu realizacji ciążących na Administratorze obowiązków prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, czasu przedawnienia należności/zobowiązań podatkowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. Twoje dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora w celu:
    – prowadzenia działań marketingowych własnych usług edukacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f,
    – prowadzenia kampanii promocyjnych, reklamowych i innych działań marketingowych związanych z usługami edukacyjnymi Administratora w formie mailingu, jeżeli udzielisz zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO, art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji Twojego uczestnictwa lub do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń. W przypadku przetwarzania na potrzeby marketingu produktów własnych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu – do czasu jego istnienia lub zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie do czasu odwołania zgody.
  6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe mogą zostać przekazane przez nas podmiotom, które obsługują systemy teleinformatyczne Administratora oraz udostępniające narzędzia teleinformatyczne lub świadczące dla Administratora usługi pocztowe, hostingu, chmurowe czy niszczenia dokumentacji.
  7. Twoje dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanym decyzjom, w tym nie będą profilowane.
  8. Posiadasz prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
  9. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  10. Posiadasz prawo wniesienia, w dowolnym momencie, sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
  11. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów, do jakich zostały zebrane. Niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w wydarzeniu.
  12. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej, o ile nie będą tego wymagały prawne obowiązki Administratora.
 
Administrator działając na podstawie uzasadnionego interesu jakim jest prowadzenie dokumentacji organizowanych wydarzeń oraz przekazywanie informacji o nich, informuje, że podczas wydarzenia, będą wykonywane, za pośrednictwem wyznaczonej osoby/osób, w jego trakcie zdjęcia. Każdy z uczestników biorąc udział w wydarzeniu akceptuje, że jego wizerunek umieszczony na fotografiach może zostać rozpowszechniony na stronach internetowych należących do Uczelni oraz na fanpage Uczelni na portalu społecznościowym Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Uczestnikom wydarzenia przysługuje możliwość odwołania udzielonego zezwolenia.

Agnieszka Bajer

Trenerka Improv, improwizatorka i  wokalistka klasyczna.

 

Jej pasją jest muzyka i improwizacja i z nimi połączyła swoją drogę zawodową.

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Wrocławiu, szkoły Olimpic Improv w Chicago oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej.

 

Od 2010 roku współtworzy spektakle improv z grupami: Teatr Ab Ovo, Impro Quartet, Musical Improwizowany oraz Bez Klepki. Współpracuje regularnie z gwiazdami świata kabaretu i estrady. Improwizacja poprowadziła ją w stronę scenariopisarstwa i stworzyła autorski program warsztatów „Impro dla scenarzystów”, które prowadziła w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w StoryLab.Pro.  Poprzez improwizację ćwiczymy akceptację, uważność oraz zwinność w myśleniu. Słynne „Tu i Teraz” przestaje być enigmatyczne i staje się przygodą. 

 

Na codzień śpiewa w chórze Opery Narodowej, gdzie ma okazję poczuć siłę współpracującej ze sobą grupy ludzi. 

Ilona Perużyńska-Zych

Dyrektorka Personalna I Akredytowana Mentorka i Managerka Programów Mentoringowych EMCC Global l Coach ICC I Praktyk Biznesu.

 

Od ponad 15 lat zarządza zespołami, organizacją procesów na wielu poziomach organizacji.

 

Doskonalone zna rynek pracy i jego złożoność. Zwinnie porusza się w obszarze budowania relacji oraz kultury organizacyjnej. W swojej pracy wykorzystuje umiejętności coachingowe i mentoringowe. Jej pasją są Ludzie. Inspiruje ją przyszłość i jej potencjał. Fascynuje ją Reverse mentoring.

Zapisz się na Inaugurację Lazarski University of Technology

Konrad Wawruch

Polski przedsiębiorca technologiczny, twórca przedsięwzięć i inwestor. Założył 7bulls.com, grupę firm dostarczających globalnie innowacje oparte na sztucznej inteligencji i chmurze dla finansów, handlu detalicznego, farmacji, motoryzacji i mediów. Jest odpowiedzialny za nowe przedsięwzięcia oparte na badaniach i rozwoju w grupie 7bulls jako CEO Accelevation, ramienia inwestycyjnego grupy. Poszukuje wyjątkowych startupów Blockchain przez seryjnych przedsiębiorców w True Global Ventures 4 Plus, a następnie przenosi je na wyższy poziom jako partner zarządzający TGV 4 Plus Follow On Fund, we współpracy z innymi renomowanymi VC na późnym etapie rozwoju.

 

Aby usprawnić wprowadzanie innowacji na rynek, doradza VC, PE i akceleratorom, jest członkiem Rady Koalicji na rzecz Polskich Innowacji – międzysektorowej sieci, która wzmacnia powiązania w ramach ekosystemu innowacji poprzez promowanie dobrych praktyk i mądrej legislacji. Zespoły badawczo-rozwojowe, które założył i zorganizował, zatrudniają dziś ponad 2000 pracowników badawczo-rozwojowych, pracujących dla globalnych przedsiębiorstw z Polski.

Krzysztof Piech

Profesor nadzwyczajny (Uczelnia Łazarskiego), dr hab. nauk ekonomicznych (SGH), otrzymywał stypendia naukowe na najlepszych uczelniach w Europie i w Azji. Ewangelista technologii blockchain i bitcoin w Polsce. Dyrektor Centrum Technologii Blockchain przy Uczelni Łazarskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, British Alumni Society, Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Były lider biznesowy Strumienia „Blockchain / DLT i Waluty Cyfrowe” – rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Ekspert różnych ministerstw, urzędów centralnych oraz regionalnych. Doradca kilku startupów blockchainowych.

Tomasz Klekowski

Praktyk transformacji cyfrowej działający w ramach wielu organizacji, wykładowca studiów MBA i podyplomowych, 15 lat doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu międzynarodowymi zespołami pracującymi w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej: Dyrektor ds. Rozwoju Rynku B2B EMEA Intel – 2013-2018, Dyrektor Zarządzający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2006 – 2013, Dyrektor Sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2002-2006. Odpowiedzialny za wdrożenie w biurach Intela w Polsce i Czechach nowej koncepcji organizacji pracy w biurze ‘The Way We Work’ – nastawionej na pracę hybrydową (2012-2013).

 

Twórca warsztatów poświęconych pracy zdalnej realizowanych w ramach: Letniej Akademii Lewiatana, Szkoły Euroliderek, stowarzyszenia HR Generation Next. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydział Zarządzania i Marketingu oraz INSEAD Executive Programme. Jeden z pierwszych w Polsce promotorów pracy zdalnej.

 

Marlena Wieteska

Obecnie ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

 

W swoich działaniach zawodowych łączy szerokie doświadczenia z pracy w fintechach, w startupach, w agencjach digitalowych, z własnej działalności oraz z pracy na stanowiskach menadżerskich w bankach z wiedzą marketingową, sprzedażową, z zarządzania projektami i zmianą, jak i z wiedzą psychologiczną. 

 

Entuzjastka interdyscyplinarności i eksperymentatorka.

 

Katarzyna Syrówka

Akredytowana mentorka rozwoju talentów, drogi zawodowej oraz budowania poczucia dobrostanu pracowników w EMCC na poziomie Senior Practitioner level® oraz certyfikowany coach Gallupa, facylitatorka modelowania stanowiska pracy wg metodyki Job Crafting, praktyk biznesu z ponad 28-letnim doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym, sprzedaży i konsultingu biznesowym, właścicielka marki syrowka.com. Asesorka programów mentoringowych oraz akredytacji dla mentorów w EMCC Global.

 

Autorka corocznego RAPORTU Future, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzący organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów oraz firmy z wczoraj do jutra, w oparciu na ich dobrostan i wspiera poczucie sprawczości.

 

Mentorka rozwoju organizacji opartej na potencjale ludzi.