Czym jest sztuka AI?

Zanurz się w świat sztuki AI stworzonej przy pomocy sztucznej inteligencji. Dowiedz się, jak działa i jak stworzyć własne prace artystyczne przy użyciu AI.

Artyści tworzą sztukę, która może inspirować, edukować lub wywoływać emocje u innych. Co się dzieje, gdy ta sztuka AI jest tworzona przy pomocy sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence)? Czy nadal jest to sztuka? Generatywna sztuczna inteligencja (GenAI) to zjawisko, które wstrząsnęło branżą kreatywną i biznesową na całym świecie. Jej możliwości sprawiają, że na wiele obszarów musimy spojrzeć w zmieniony sposób. Nie inaczej jest w świecie sztuki.

Sztuka AI wykorzystuje sztuczną inteligencję i oprogramowanie jako narzędzia tworzenia, zamiast pędzla, gliny i ołówków używanych w tradycyjnych mediach artystycznych. Narodziny cyfrowych narzędzi do tworzenia sztuki (takich jak chociażby Photoshop lub InDesign) zapoczątkowały tę ewolucję, a sztuka AI to jej najnowsza innowacja. Wprawdzie nurt tzw. digital art miał się dotychczas bardzo dobrze. Artyści eksplorowali twórczo przestrzenie wirtualne lub budowali nowe konteksty i pomosty pomiędzy światem cyfrowym i analogowym przy użyciu np. technologii rozszerzonej rzeczywistości (Augmented Reality – AR). Natomiast kolejny element układanki w postaci narzędzi opartych na GenAI otworzył spektrum nowych możliwości.

W tym artykule zastanowimy się, czym jest sztuka AI, czy to w ogóle sztuka; spróbujemy również odpowiedzieć, jak działa. Zaprezentujemy także przykłady generatorów sztuki AI oraz pokażemy, jak stworzyć własne prace przy użyciu AI.

Czym jest sztuka AI?

Sztuka AI to sztuka cyfrowa tworzona, edytowana lub ulepszana przy użyciu narzędzi i technologii AI. Większość osób uważa, że sztuka AI to głównie obrazy i wideo, ale może również obejmować muzykę, pisanie i wiele więcej. Sztuka AI wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję, czyli narzędzia tworzone przy użyciu algorytmów i formuł matematycznych.

Sztuka AI - krótka historia

Według firmy aukcyjnej Christie's, podobne procesy wykorzystywania przypadku i automatyzacji do generowania sztuki sięgają awangardowych ruchów lat 20. i 30. XX wieku. Dadaizm i surrealizm reprezentują przecięcie nieprzewidywalności, technologii i rzeczywistości [1]. Gdy nadszedł okres lat 60., ruchy kulturowe i kontrkulturowe zderzyły się z technologią inżynieryjną, dając początek nowym formom sztuki.

Jak powstaje sztuka AI?

Sztuka AI powstaje, gdy artysta lub twórca wprowadza prompty do generatorów sztuki AI. Szkolone na dużych ilościach danych i zakodowane za pomocą algorytmów (duże modele językowe), generatory przetwarzają żądanie i tworzą np. obraz lub wideo.

Załóżmy, że chcemy stworzyć obraz niedźwiedzi malowanych w stylu impresjonistycznym. Generator sztuki AI przeszuka dane w poszukiwaniu innych niedźwiedzi, które mogłyby być namalowane w tym stylu, czerpiąc z nich inspiracje, jak powinien wyglądać niedźwiedź w stylu impresjonistycznym. Następnie generuje obraz, który można edytować i ulepszać za pomocą dalszych sugestii.

Przykłady generatorów sztuki AI

Rozpoczynając swoją podróż w świecie sztuki AI, warto zainteresować się eksperymentowaniem z generatorem, aby eksplorować swoją kreatywność przy użyciu użytecznego narzędzia. Istnieje wiele generatorów sztuki AI, które mogą spełnić nasze potrzeby, niezależnie od tego, czy interesuje nas tworzenie obrazów, wideo czy tekstu. Oto kilka z najbardziej popularnych:

Midjourney to jeden z popularniejszych generatorów sztuki AI. Korzysta on z przesłanego obrazu do pracy i jest znany z bardziej artystycznych stylów wyjściowych. Swoje prompty wprowadzamy do kanału Discord, w tym szczegóły takie jak medium i paleta kolorów.

DALL-E to kolejny popularny generator sztuki AI, stworzony przez OpenAI. Ten generator działa podobnie do ChatGPT, z tekstowymi promptami, które interpretuje i generuje obrazy. Styl generowanych obrazów jest zwykle bardziej podobny do prawdziwej fotografii niż malarski.

Jasper Art to bardziej zaawansowany generator sztuki AI, który twórcy mogą wykorzystać do generowania obrazów, a nawet trójwymiarowych zdjęć do użytku komercyjnego. Jest skierowany głównie do zespołów marketingowych i profesjonalistów, ponieważ oferuje również generator tekstu – dzięki czemu można tworzyć wyjściowe wizualne i treść w jednym miejscu.

Jak stworzyć sztukę AI

Oto kilka porad, aby rozpocząć przygodę ze sztuką AI.

1. Wybierz generator sztuki AI. 

Zidentyfikuj funkcje, których potrzebujesz oraz rodzaj sztuki, którą chcesz stworzyć, aby wybrać generator sztuki AI. Rozważ wypróbowanie kilku generatorów, aby dowiedzieć się, który preferujesz – zacznij od darmowych wersji.

2. Opracuj wizualny pomysł lub koncepcję.

Po wybraniu generatorów sztuki AI, zastanów się, jak ma wyglądać Twój wymarzony obraz lub wideo. Określ, czy tworzysz sztukę od podstaw czy też bazujesz na istniejącym obrazie. Twój proces kreacji może różnić się, w zależności od tego, czy tworzysz dla celów osobistych czy zawodowych.

3. Napisz Prompt

Następnie napisz przykładowy prompt, który wprowadzisz do swojego generatora AI. Niektóre generatory pozwolą Ci cofnąć się i edytować Twoje prompty, podczas gdy inne nie. Zbadaj przykładowe prompty, które generator może dla Ciebie dostarczyć. Następnie przejdź do generowania swojego prompta.

4.  Udoskonal swoje wyniki i kontynuuj eksperymentowanie.

Możesz mieć możliwość eksplorowania sposobów poprawy lub ulepszenia swoich promptów po wygenerowaniu pierwszej wersji. Piękno sztuki AI polega na tym, że „błędy”, które możesz popełnić, można naprawić w krótkim czasie, podczas gdy użycie prawdziwych farb, ołówków lub aparatów może wymagać większego zaangażowania, wysiłku i materiałów.

5.  Opublikuj swoją sztukę AI.

Gdy jesteś zadowolony z wyniku swojej sztuki, możesz opublikować ją za pomocą swojego generatora sztuki AI i od razu użyć jej jako pliku JPEG lub PDF. Możesz także przesłać go do aplikacji takiej jak Adobe Creative Suite, aby kontynuować edycję swojego dzieła.

Kto tworzy sztukę AI?

Każdy może tworzyć nowe obrazy, wideo i opowieści za pomocą generatora sztuki AI. Jednak najczęściej to twórcy, którzy mogą używać jej jako podstawy dla pomysłów i inspiracji, oraz marketingowcy, którzy mogą używać jej do tworzenia wizualnych projektów lub generowania koncepcyjnych projektów. Graficy, projektanci stron internetowych, projektanci cyfrowi i projektanci gier wideo mogą tworzyć sztukę AI lub korzystać z generatorów sztuki AI do opracowywania próbnych wizualizacji przed przejściem dalej z oprogramowaniem.

Etyka i przyszłość sztuki AI

Istnieje jedna szereg etycznych i twórczych ograniczenia dla sztuki AI, które warto wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem pracy. Ze względu na sposób, w jaki generatywna sztuczna inteligencja wykorzystuje dane, które mogą należeć do firm, marek i artystów, pojawiają się wyzwania związane z prawami autorskimi, zwłaszcza podczas publikowania lub sprzedaży sztuki AI. Czy etyczne jest zarabianie pieniędzy na sztuce wygenerowanej przez komputer i pozyskanej z innych źródeł? Branża kreatywna od lat boryka się z tym pytaniem, a niektóre sprawy są już rozpatrywane przez sądy.

Twórcy powinni rozważyć także granice kreatywności i oryginalności przy użyciu generatywnej sztucznej inteligencji. Czy to artysta, czy osoby, które stworzyły oryginalną sztukę, z której korzysta AI, stworzyli to dzieło? A może to AI zasługuje na uznanie? Czy „sztuka AI”, która została wygenerowana, jest faktycznie uważana za sztukę?

Wreszcie, artyści mogą być sfrustrowani brakiem zasobów w Midjourney lub DALL-E, jeśli chcą stworzyć konkretną pracę wizualną. Oczywiście, może on wygenerować obraz niedźwiedzi w stylu impresjonistycznym, ale czy może stworzyć dokładny obraz trójwymiarowy wieżowca Burdż Chalifa w Dubaju w skali? Trudno powiedzieć. Wiemy natomiast, że wszystkie narzędzia oparte na GenAI rozwijają się w dynamicznym tempie.

Chociaż przyszłość sztuki AI wydaje się obiecująca, wciąż istnieją pewne kwestie dotyczące etyki AI do wyjaśnienia. 

Tekst powstał na bazie materiałów z Coursera

Nasze programy

Joanna Knast

Mentorka programów na Lazarski University of Technology

 

Jest psycholożką z wieloletnią praktyką marketingową i szkoleniową w branżach: fintech, e-commerce, fundacjach i agencjach reklamowych. Z pasją rozwija swoje umiejętności biznesowe i psychologiczne dzieląc się zdobywaną wiedzą. Joanna posiada doświadczenie w zakresie zarządzania projektami, współpracy z partnerami, wdrażania strategii marketingowych, automatyzacji marketingu oraz pozyskiwania i aktywacji klientów.

 

W programach szkoleniowych, stara się łączyć najbardziej aktualną wiedzę psychologiczną i biznesową. Szczególny nacisk kładzie na możliwość wykorzystania kompetencji indywidualnych, budowania poczucia sprawczości, zarządzania stresem w pracy, motywacji oraz komunikacji w zespole

Zuzanna Krauzowicz

Starsza Prawniczka w FinTech Poland, specjalizuje się w regulacjach sektora finansowego.

 

Posiada doświadczenie w zakresie regulacji dotyczących przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, prawa bankowego, usług płatniczych oraz obrotu instrumentów finansowych.

 

Od 5 lat związana z Fundacją Fintech Poland (gdzie odpowiada za prowadzenie projektów na styku technologii i regulacji) oraz z Fundacją Polska Bezgotówkowa.

 

Współautorka publikacji i artykułów dotyczących m.in. RODO, AML, MIFID II, MIFIR, PSD2. Absolwentka prawa WPiA Uniwersytetu Warszawskiego.

Mariusz Truszkowski

Innowator, marzyciel, założyciel Szkoły w Chmurze. Swoim działaniem udowadnia, że system edukacji może działać naprawdę dobrze. Pokazuje, że Szkoła w Chmurze ze swoimi wspierającymi nauczycielami, przemyślanym modelem egzaminowania, platformą, podręcznikami oraz bogatą ofertą warsztatów rozwijających kompetencje jest przykładem edukacji na miarę XXI wieku.

 

Zjeździł spory kawałek świata, odwiedzając rozmaite szkoły oraz społeczności i ich twórców, znajdując dobre praktyki i powtarzające się wzorce działania, uzupełniając to wszystko wiedzą naukową oraz własnym doświadczeniem.

 

Twórca Zielonej oraz Turkusowej Wieży – sieci przedszkoli oraz szkoły.

 

Klauzula informacyjna

Zgodnie z art. 13 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych RODO, Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119) informujemy, iż:
 
  1. Administratorem Twoich danych osobowych jest Uczelnia Łazarskiego z siedzibą w Warszawie przy ul. Świeradowskiej 43, 02-662 Warszawa.
  2. Administrator powołał Inspektora Ochrony Danych, z którym można się skontaktować pod adresem – iod@lazarski.edu.pl.
  3. Twoje dane osobowe będą przetwarzane w celu uczestnictwa w wydarzeniu pt.: „Przyszłość pracy: nowoczesne ścieżki kariery” na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b – realizacja oraz podejmowanie działań w celu wykonania umowy oraz art. 6 ust. 1 lit. f RODO, uzasadnionego interesu jakim jest zapewnienie kontaktu z uczestnikami, promocja i rozwój nauki, kształtowanie i promowanie kadry naukowej oraz promocja działalności edukacyjnej Administratora. Dane mogą być także przetwarzane w celu realizacji ciążących na Administratorze obowiązków prawnych wynikających z przepisów prawa podatkowego, czasu przedawnienia należności/zobowiązań podatkowych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
  4. Twoje dane osobowe mogą być również przetwarzane przez Administratora w celu:
    – prowadzenia działań marketingowych własnych usług edukacyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f,
    – prowadzenia kampanii promocyjnych, reklamowych i innych działań marketingowych związanych z usługami edukacyjnymi Administratora w formie mailingu, jeżeli udzielisz zgody, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych RODO, art. 172 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne oraz ustawy z dnia 16 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
  5. Twoje dane osobowe będą przechowywane przez Administratora przez okres niezbędny do realizacji Twojego uczestnictwa lub do czasu przedawnienia ewentualnych roszczeń. W przypadku przetwarzania na potrzeby marketingu produktów własnych na podstawie prawnie uzasadnionego interesu – do czasu jego istnienia lub zgłoszenia sprzeciwu przez osobę, której dane dotyczą, w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie do czasu odwołania zgody.
  6. Odbiorcami Twoich danych osobowych będą podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa. Dane osobowe mogą zostać przekazane przez nas podmiotom, które obsługują systemy teleinformatyczne Administratora oraz udostępniające narzędzia teleinformatyczne lub świadczące dla Administratora usługi pocztowe, hostingu, chmurowe czy niszczenia dokumentacji.
  7. Twoje dane osobowe nie będą poddawane zautomatyzowanym decyzjom, w tym nie będą profilowane.
  8. Posiadasz prawo do żądania od Administratora dostępu do danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, a w przypadku wyrażenia zgody na ich przetwarzanie prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie (bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem).
  9. Masz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
  10. Posiadasz prawo wniesienia, w dowolnym momencie, sprzeciwu – z przyczyn związanych z Twoją szczególną sytuacją – wobec przetwarzania danych osobowych, opartego na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f RODO.
  11. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów, do jakich zostały zebrane. Niepodanie danych może skutkować niemożliwością uczestnictwa w wydarzeniu.
  12. Twoje dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego/ organizacji międzynarodowej, o ile nie będą tego wymagały prawne obowiązki Administratora.
 
Administrator działając na podstawie uzasadnionego interesu jakim jest prowadzenie dokumentacji organizowanych wydarzeń oraz przekazywanie informacji o nich, informuje, że podczas wydarzenia, będą wykonywane, za pośrednictwem wyznaczonej osoby/osób, w jego trakcie zdjęcia. Każdy z uczestników biorąc udział w wydarzeniu akceptuje, że jego wizerunek umieszczony na fotografiach może zostać rozpowszechniony na stronach internetowych należących do Uczelni oraz na fanpage Uczelni na portalu społecznościowym Facebook, Instagram oraz LinkedIn. Uczestnikom wydarzenia przysługuje możliwość odwołania udzielonego zezwolenia.

Agnieszka Bajer

Trenerka Improv, improwizatorka i  wokalistka klasyczna.

 

Jej pasją jest muzyka i improwizacja i z nimi połączyła swoją drogę zawodową.

 

Absolwentka Akademii Muzycznej w Łodzi i Wrocławiu, szkoły Olimpic Improv w Chicago oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej.

 

Od 2010 roku współtworzy spektakle improv z grupami: Teatr Ab Ovo, Impro Quartet, Musical Improwizowany oraz Bez Klepki. Współpracuje regularnie z gwiazdami świata kabaretu i estrady. Improwizacja poprowadziła ją w stronę scenariopisarstwa i stworzyła autorski program warsztatów „Impro dla scenarzystów”, które prowadziła w Warszawskiej Szkole Filmowej oraz w StoryLab.Pro.  Poprzez improwizację ćwiczymy akceptację, uważność oraz zwinność w myśleniu. Słynne „Tu i Teraz” przestaje być enigmatyczne i staje się przygodą. 

 

Na codzień śpiewa w chórze Opery Narodowej, gdzie ma okazję poczuć siłę współpracującej ze sobą grupy ludzi. 

Ilona Perużyńska-Zych

Dyrektorka Personalna I Akredytowana Mentorka i Managerka Programów Mentoringowych EMCC Global l Coach ICC I Praktyk Biznesu.

 

Od ponad 15 lat zarządza zespołami, organizacją procesów na wielu poziomach organizacji.

 

Doskonalone zna rynek pracy i jego złożoność. Zwinnie porusza się w obszarze budowania relacji oraz kultury organizacyjnej. W swojej pracy wykorzystuje umiejętności coachingowe i mentoringowe. Jej pasją są Ludzie. Inspiruje ją przyszłość i jej potencjał. Fascynuje ją Reverse mentoring.

Zapisz się na Inaugurację Lazarski University of Technology

Konrad Wawruch

Polski przedsiębiorca technologiczny, twórca przedsięwzięć i inwestor. Założył 7bulls.com, grupę firm dostarczających globalnie innowacje oparte na sztucznej inteligencji i chmurze dla finansów, handlu detalicznego, farmacji, motoryzacji i mediów. Jest odpowiedzialny za nowe przedsięwzięcia oparte na badaniach i rozwoju w grupie 7bulls jako CEO Accelevation, ramienia inwestycyjnego grupy. Poszukuje wyjątkowych startupów Blockchain przez seryjnych przedsiębiorców w True Global Ventures 4 Plus, a następnie przenosi je na wyższy poziom jako partner zarządzający TGV 4 Plus Follow On Fund, we współpracy z innymi renomowanymi VC na późnym etapie rozwoju.

 

Aby usprawnić wprowadzanie innowacji na rynek, doradza VC, PE i akceleratorom, jest członkiem Rady Koalicji na rzecz Polskich Innowacji – międzysektorowej sieci, która wzmacnia powiązania w ramach ekosystemu innowacji poprzez promowanie dobrych praktyk i mądrej legislacji. Zespoły badawczo-rozwojowe, które założył i zorganizował, zatrudniają dziś ponad 2000 pracowników badawczo-rozwojowych, pracujących dla globalnych przedsiębiorstw z Polski.

Krzysztof Piech

Profesor nadzwyczajny (Uczelnia Łazarskiego), dr hab. nauk ekonomicznych (SGH), otrzymywał stypendia naukowe na najlepszych uczelniach w Europie i w Azji. Ewangelista technologii blockchain i bitcoin w Polsce. Dyrektor Centrum Technologii Blockchain przy Uczelni Łazarskiego. Członek Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego, British Alumni Society, Polskiego Stowarzyszenia Bitcoin. Były lider biznesowy Strumienia „Blockchain / DLT i Waluty Cyfrowe” – rządowego programu „Od papierowej do cyfrowej Polski”. Ekspert różnych ministerstw, urzędów centralnych oraz regionalnych. Doradca kilku startupów blockchainowych.

Tomasz Klekowski

Praktyk transformacji cyfrowej działający w ramach wielu organizacji, wykładowca studiów MBA i podyplomowych, 15 lat doświadczenia w tworzeniu i zarządzaniu międzynarodowymi zespołami pracującymi w warunkach pracy zdalnej i hybrydowej: Dyrektor ds. Rozwoju Rynku B2B EMEA Intel – 2013-2018, Dyrektor Zarządzający w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2006 – 2013, Dyrektor Sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej Intel – 2002-2006. Odpowiedzialny za wdrożenie w biurach Intela w Polsce i Czechach nowej koncepcji organizacji pracy w biurze ‘The Way We Work’ – nastawionej na pracę hybrydową (2012-2013).

 

Twórca warsztatów poświęconych pracy zdalnej realizowanych w ramach: Letniej Akademii Lewiatana, Szkoły Euroliderek, stowarzyszenia HR Generation Next. Absolwent Politechniki Wrocławskiej, wydział Zarządzania i Marketingu oraz INSEAD Executive Programme. Jeden z pierwszych w Polsce promotorów pracy zdalnej.

 

Marlena Wieteska

Obecnie ekspertka od innowacji na Uczelni Łazarskiego oraz na Lazarski University of Technology, wykładowczyni, trenerka i mentorka.

 

W swoich działaniach zawodowych łączy szerokie doświadczenia z pracy w fintechach, w startupach, w agencjach digitalowych, z własnej działalności oraz z pracy na stanowiskach menadżerskich w bankach z wiedzą marketingową, sprzedażową, z zarządzania projektami i zmianą, jak i z wiedzą psychologiczną. 

 

Entuzjastka interdyscyplinarności i eksperymentatorka.

 

Katarzyna Syrówka

Akredytowana mentorka rozwoju talentów, drogi zawodowej oraz budowania poczucia dobrostanu pracowników w EMCC na poziomie Senior Practitioner level® oraz certyfikowany coach Gallupa, facylitatorka modelowania stanowiska pracy wg metodyki Job Crafting, praktyk biznesu z ponad 28-letnim doświadczeniem w zarządzaniu strategicznym, sprzedaży i konsultingu biznesowym, właścicielka marki syrowka.com. Asesorka programów mentoringowych oraz akredytacji dla mentorów w EMCC Global.

 

Autorka corocznego RAPORTU Future, ukazującego trendy rynku pracy i zawodów przyszłości. Strateg i wizjoner (Gallup®) prowadzący organizacje ku przyszłości. Przeprowadza liderów oraz firmy z wczoraj do jutra, w oparciu na ich dobrostan i wspiera poczucie sprawczości.

 

Mentorka rozwoju organizacji opartej na potencjale ludzi.