Dowiedz się, na czym polega proces zarządzania zmianą, kto na nim zyskuje oraz jakie są rodzaje ról zarządzających zmianą, wynagrodzenia i certyfikaty.
Zarządzanie zmianami jest częścią każdego biznesu. Mając oczekiwania i wymagania dotyczące nadążania za technologią i przepisami, firmy i organizacje muszą stale wprowadzać zmiany i dostosowania swoich praktyk, aby procesy biznesowe były wydajne i opłacalne.
Zmiany te wymagają skutecznej strategii, planowania i zarządzania, za które odpowiadają specjaliści od zarządzania zmianami. Praca w zarządzaniu zmianami wymaga doskonałych umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętności w miejscu pracy i miłości do wyzwań. Jeśli lubisz współpracować z innymi, rozwiązywać problemy i zarządzać projektami, zarządzanie zmianami może być dla Ciebie satysfakcjonującym wyborem zawodowym.
W tym artykule dowiesz się więcej o tym, czym jest zarządzanie zmianą, jak działa proces zarządzania zmianami, o różnych typach zarządzania zmianami i kilku karierach związanych z zarządzaniem zmianami.
Czym jest proces zarządzania zmianą?
Change management to proces stosowany przez firmy i organizacje do wdrażania zmian poprzez budowanie i dostarczanie skutecznych strategii zmian. Obejmuje przeglądanie przyczyn zmian, wdrażanie strategii zmian i pomaganie ludziom w przystosowaniu się do tych zmian. Projekty zarządzania zmianami mogą obejmować strukturę organizacyjną, wprowadzenie nowej technologii, redukcję kosztów, zwiększenie zysków lub kombinację tych elementów w celu osiągnięcia pożądanego celu.
Sytuacje wymagające uruchomienia procesu zarządzania zmianą
Istnieje wiele powodów, dla których organizacja może wdrożyć strategie zarządzania zmianami. Typowe sytuacje obejmują:
- Wdrażanie nowej technologii
- Rotacja przywództwa lub zarządzania
- Zmiana kultury pracy
- Fuzje i przejęcia
- Bieżące procesy nie działają
- Zmiany kadrowe i strukturalne
- Czas kryzysu
Jak wygląda proces zarządzania zmianą?
Proces zarządzania zmianą odnosi się do etapów związanych z dowolną strategią zarządzania zmianą i jej wdrażaniem. Posiadanie strategii i kroków pomaga w powodzeniu transformacji i zapewnia uwzględnienie wszystkich czynników.
Na przykład wdrożenie nowej technologii w przedsiębiorstwie nie będzie wiązało się wyłącznie ze zmianą samej technologii. Może to mieć wpływ na poziom zatrudnienia, wymagać zmian strukturalnych, nowych rekrutacji, a nawet zwolnień. Może obejmować znaczne środki na szkolenia i wpływać na koszty biznesowe. Procesy zarządzania zmianami są wszechstronne.
W skrócie proces zarządzania zmianą można podzielić na pięć etapów:
1. Przygotuj się na zmiany.
Ten krok obejmuje zrozumienie niezbędnych zmian i przygotowanie pracowników i interesariuszy na to, co ma nadejść. Jest to ważna część procesu, zapewniająca, że menedżer zmiany wspiera pracowników w rozwiązywaniu wszelkich problemów i radzi sobie z oporem, komunikując proces i uzyskując poparcie pracowników.
2. Stwórz wizję zmian.
Ten etap polega na stworzeniu strategii prowadzącej do transformacji, gdy interesariusze zgodzą się na zmianę. Osoby zaangażowane wyznaczają cele i delegują kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) oraz zadania odpowiednim stronom. Zespół zarządzający planuje uwzględnić możliwe problemy i pomaga każdemu zrozumieć swoją rolę w zarządzaniu i wdrażaniu procesu zarządzania zmianą na każdym poziomie.
3. Wdrażaj zmiany.
Ten krok wdraża proces zarządzania zmianą i wszystkie wcześniej przygotowane plany. Doskonałe zarządzanie i komunikacja są tutaj kluczowe. Menedżerowie zmian muszą zadbać o to, aby wszyscy wykonywali swoje obowiązki, a pracownicy nadal byli zadowoleni i mieli siłę, aby wszystko przebiegało sprawnie.
4. Osadź i utrwal zmiany.
Po wprowadzeniu zmian ważne jest, aby transformacja została wdrożona, aby pracownicy nie powrócili do starych metod. Na tym etapie mamy pewność, że istnieją systemy umożliwiające szkolenie personelu i wyjaśnianie nowych struktur, przepływów pracy i nagród.
5. Przeglądaj i analizuj.
Ostatni etap procesu jest ważny, aby zmiany były kontynuowane i korzystne. Menedżerowie zmian sprawdzają, co zadziałało, a co nie, i wprowadzają odpowiednie zmiany.
4 Rodzaje zarządzania zmianą
Ostatni etap procesu zarządzania zmianą jest ważny, aby zmiany były kontynuowane i korzystne. Change managerowie sprawdzają, co zadziałało, a co nie, i wprowadzają odpowiednie zmiany.
1. Przewidywane
Zmiana wyprzedzająca ma miejsce wtedy, gdy organizacja wprowadza zmiany w odpowiedzi na coś, czego się oczekuje. Na przykład obawy dotyczące ochrony środowiska lub nowe trendy, na których organizacja chce wykorzystać, mogą spowodować, że interesariusze będą przewidywać potrzebę zmian.
2. Reaktywne
Zmiana reaktywna następuje w odpowiedzi na wydarzenie, które ma wpływ na biznes. Mogą to być nowe regulacje branżowe lub zmiany mające na celu radzenie sobie z pandemią taką jak Covid-19.
3. Przyrostowe
Zmiana przyrostowa to seria zmian, zwykle na poziomie mikro, które składają się na szersze zmiany ogólne. Przykładami mogą być wdrożenie systemu wynagrodzeń, wprowadzenie nowych elastycznych zasad pracy lub zmiana godzin pracy.
4. Strategiczne
Zmiany strategiczne są dokonywane i filtrowane z wyższego poziomu i wpływają na całą organizację. Przykładem może być zmiana przywództwa lub struktury organizacyjnej.
Dlaczego warto wybrać karierę w zarządzaniu zmianą?
Role związane z zarządzaniem zmianami oferują wyzwania, elastyczność i doskonałe perspektywy zawodowe. Według amerykańskiego Biura Statystyki Pracy (BLS) liczba stanowisk pracy w analitykach zarządczych, w tym na stanowiskach związanych z zarządzaniem zmianami, wzrośnie o 10 procent w latach 2022–2032, dodając 92 900 nowych stanowisk pracy rocznie przez całą dekadę. Menedżerowie zmian zazwyczaj pracują w organizacji lub niezależnie, pełniąc funkcję doradczą.
Co robi menedżer zmiany?
Role i obowiązki związane z zarządzaniem zmianami różnią się w zależności od organizacji i wdrażanej zmiany. Ogólnie rzecz biorąc, menedżer zmiany jest odpowiedzialny za:
- Komunikowanie się i współpraca z kierownictwem i interesariuszami w celu kontynuowania projektu
- Konsultacje z personelem i odpowiednimi stronami w celu opanowania oporu
- Tworzenie i nadzorowanie strategii oraz harmonogramu zmian
- Tworzenie materiałów szkoleniowych w celu osadzenia zmian w kulturze firmy
- Pomaganie menedżerom we wdrażaniu zmian i pokonaniu oporu
- Zarządzanie budżetami projektów
- Zarządzanie procesem zmian w celu zapewnienia, że proces spełnia swoje cele
- Monitorowanie zmian i koordynacja wszelkich działań wspierających proces
- Tworzenie raportów z postępu w celu ukierunkowania wszelkich przyszłych inicjatyw zmian
Jakich umiejętności potrzebujesz, aby wdrożyć proces zarządzania zmianą?
Niezależnie od tego, czy szukasz roli związanej z zarządzaniem zmianami jako pracownik, czy samozatrudniony konsultant, potrzebujesz pewnych umiejętności miękkich i pewnych umiejętności specjalistycznych. Obejmują one:
- Zarządzanie biznesem
- Zorientowany na szczegóły
- Doskonała komunikacja z ludźmi na każdym poziomie
- Przywództwo i zarządzanie
- Negocjacje
- Organizacja
- Doskonalenie procesów
- Biegła znajomość oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwem
- Zarządzanie projektami
- Zarządzanie czasem
- Szkolenia i coaching
- Zaufanie i budowanie relacji
Proces zarządzania zmianą: przykłady ról i stanowisk
W zależności od rodzaju prowadzonej działalności w skład zespołu zarządzającego zmianami mogą wchodzić różni pracownicy w organizacji. Mniejsze firmy mogą mieć tylko jedną lub dwie osoby przydzielone do tych obowiązków, podczas gdy większe firmy mogą zatrudnić duży zespół z określonymi rolami. Według Glassdoor przykłady konkretnych stanowisk poświęconych zarządzaniu zmianą i ich średnich podstawowych wynagrodzeń w USA:
- Analityk zarządzania zmianami: 79 051 USD
- Menedżer zmiany: 96 645 USD
- Konsultant ds. rozwoju organizacyjnego: 98 341 USD
- Konsultant organizacyjny: 70 827 USD
- Menedżer zmian organizacyjnych: 108 684 USD
Jak zostać menedżerem zmiany?
Rozważając karierę menedżera zmiany, będziesz potrzebować doświadczenia, tytułu ukończenia uczelni wyższej oraz dalszych kwalifikacji lub certyfikatów, aby uwiarygodnić swoje referencje.
1. Uzyskaj dyplom uczelni wyższej
Licencjat lub magister w dziedzinie związanej z biznesem, takiej jak biznes, administracja biznesowa, zasoby ludzkie lub psychologia organizacji, jest zazwyczaj minimalnym wymogiem do rozpoczęcia kariery w zarządzaniu zmianą.
2. Rozważ uzyskanie branżowego certyfikatu
Oprócz tytułu licencjata certyfikaty lub kursy z zakresu zarządzania projektami lub zarządzania zmianą mogą wzbogacić Twoje CV i zweryfikować Twoje umiejętności i wiedzę w tej dziedzinie. Dostępnych jest wiele certyfikatów z zakresu profesjonalnego zarządzania zmianami. Mogą one zwiększyć Twoje szanse na zatrudnienie, szczególnie jeśli nie masz dużego doświadczenia.
- Certyfikowany specjalista ds. zarządzania zmianami ACMP (CCMP)
- Specjalista ds. zarządzania zmianami MSI (CMS)
- Przewodniki po zmianach Zarządzanie zmianami w zwinnym świecie
- Certyfikat Prosci Change Management
- Akredytowany Menedżer Zmian CMI – Fundacja
- Akredytowany Menedżer Zmian CMI – Specjalista
- Akredytowany menedżer zmian CMI – magister
Możesz także uczestniczyć w profesjonalnych programach i kursach certyfikacyjnych, które pomogą Ci udoskonalić umiejętności zarządzania zmianami. Niektóre obejmują:
3. Zdobądź doświadczenie zawodowe
Doświadczenie jest niezbędne do pracy w zarządzaniu zmianą. Wielu specjalistów rozpoczynających karierę w tej dziedzinie ma doświadczenie przynajmniej na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla, gdzie uczą się, jak zorganizowana jest firma i jak zarządzać zespołami. Można również znaleźć pracę jako agent zmiany, która może pomóc Ci w rozwoju oraz zdobyciu wiedzy i doświadczenia w zarządzaniu zmianami.
4. Weź pod uwagę uzyskanie tytułu MBA lub ukończenie studiów podyplomowych
Aby naprawdę wyprzedzić konkurencję na stanowiskach związanych z zarządzaniem zmianami, możesz rozważyć uzyskanie tytułu naukowego. Studia MBA lub studia podyplomowe z psychologii organizacji to świetne opcje. Niektóre uczelnie oferują edukację w szczególności w zakresie zarządzania zmianami.
Rozważ karierę menedżera zmian
Kariera w zarządzaniu zmianą może być ekscytująca, satysfakcjonująca i zróżnicowana, a także zapewniać ponadprzeciętne perspektywy zatrudnienia. Rozpocznij swoją karierę zawodową od kilku podstawowych kursów, które pozwolą Ci zrozumieć zarządzanie zmianami i poszerzyć swoją wiedzę. Zapisz się na Kursy na Uczelni Łazarskiego i sięgnij po wiedzę, która buduje przyszłość.
Źródła artykułów:
- US Bureau of Labor Statistics. “Occupational Outlook Handbook, Management Analytics, Accessed June 26, 2024.
- Glassdoor. “Change Management Analyst Salaries,” Accessed June 26, 2024.
- Glassdoor. “Change Manager Salaries, ” Accessed June 26, 2024.
- Glassdoor. “Organizational Development Consultant Salaries, ” Accessed June 26, 2024.
- Glassdoor. “Organizational Consultant Salaries” Accessed June 26, 2024.
- Glassdoor. “Organizational Change Manager Salaries” Accessed June 26, 2024.