Ten moment, kiedy musisz przedstawić ważną prezentację Zarządowi firmy i kluczowym interesariuszom. Wiesz, że to zadanie ma duże znaczenie dla Twojej kariery i sukcesu organizacji. Zaczynasz odczuwać presję. Musisz zebrać i przeanalizować dużą liczbę danych, zbudować logiczną strukturę, stworzyć atrakcyjne grafiki i przygotować się na trudne pytania. Czasu coraz mniej, a oczekiwania wysokie. Serce zaczyna bić szybciej, nie możesz zasnąć, zaczynasz mieć problemy z koncentracją i czujesz rozdrażnienie. Tak właśnie może wyglądać stres w pracy. Jego konsekwencje mogą być poważne, zwłaszcza jeżeli utrzymuje się przez długi czas.
Wiele osób przeżywa takie sytuacje w swoim miejscu pracy, jednak nie każdy łączy silny stres z jego negatywnymi skutkami. Jak rozpoznać objawy stresu? Gorsze samopoczucie, obniżona koncentracja, problemy somatyczne i narastające problemy komunikacyjne w pracy – te wszystkie elementy są skutkiem odczuwanego stresu.
Stres w pracy - wpływ na efektywność pracy i komunikację w zespole
Kiedy jesteśmy zestresowani, nasze ciało zaczyna produkować hormony stresu: kortyzol i adrenalinę, które w dużych ilościach mogą wpływać negatywnie na nasze zdolności poznawcze. Wysoki poziom stresu skutkuje trudnościami w przetwarzaniu informacji, skupieniu, zapamiętywaniu i odpowiadaniu na pytania. Osoby doświadczające stresu zaczynają mieć kłopoty z zadaniami, które do tej pory nie sprawiały problemów w ich życiu zawodowym. W ostateczności może to prowadzić do nieporozumień i konfliktów w zespole oraz do opóźnień w realizacji planu projektu. Ograniczenia w percepcji mogą też wpłynąć na naszą zdolność do słuchania i rozumienia innych osób.
Niezwykle istotna jest znajomość źródeł i czynników wywołujących stres. Rozwijanie strategii zarządzania stresem w pracy może pomóc w zmniejszeniu jego wpływu na komunikację oraz znacznie poprawić warunki pracy.
Stres zawodowy stanowi powszechny problem i jest częstym zjawiskiem. Istnieją jednak skuteczne sposoby radzenia sobie z nim.
Oto 5 technik radzenia sobie ze stresem w pracy:
-
POZNAJ SWOJE ŹRÓDŁA STRESU. Spróbuj zidentyfikować czynniki, które powodują u Ciebie stres w pracy i pogorszenie stanu zdrowia. Czy to nadmiar zadań, konflikty ze współpracownikami (opresyjne środowisko pracy) czy nadmierne naciski ze strony przełożonych? Im szybciej rozpoznasz, co jest źródłem Twojego niepokoju, tym łatwiej znajdziesz odpowiednie techniki redukcji stresu.
-
ORGANIZUJ SWOJĄ PRACĘ: Upewnij się, że Twoje zadania są ułożone w logiczny sposób, że masz jasno określone cele i harmonogram pracy. Ustal priorytety i planuj swoje zadania na cały dzień lub tydzień. Dobrze zorganizowana praca pozwoli Ci ograniczyć wpływ stresu, unikać chaosu i niepokoju związanego z odkładaniem zadań na później, czy pracą pod presją czasu. Rozważ podejście projektowe, które porządkuje, pozwala na optymalne zarządzanie energią w projektach i nadaje klarowną strukturę zadaniom.
-
ZADBAJ O SWOJE ZDROWIE. Regularne ćwiczenia fizyczne, zdrowe odżywianie i odpowiedni sen pomagają w radzeniu sobie ze stresem. Ćwiczenia fizyczne są szczególnie ważne, ponieważ pomagają zmniejszyć poziom kortyzolu. Jeśli to możliwe rób przerwy podczas pracy, żeby chociaż kilka minut poświęcić na ćwiczenia lub spacer.
-
SZUKAJ WSPARCIA. Szukaj wsparcia wśród swoich współpracowników, rodziny i przyjaciół. Możesz porozmawiać z kimś o swoim stresie i szukać pomocy, jeśli czujesz, że nie radzisz sobie sam.
-
KORZYSTAJ Z TECHNIK RELAKSACYJNYCH. Techniki relaksacyjne, takie jak medytacja, joga lub głębokie oddychanie, pomagają zmniejszyć poziom stresu i poprawić ogólny stan emocjonalny. Spróbuj znaleźć dla siebie najlepszą technikę i korzystaj z niej regularnie – to zazwyczaj pomaga opanować stres związany z pracą zawodową.
-
UTRZYMUJ RÓWNOWAGĘ MIĘDZY PRACĄ A ŻYCIEM PRYWATNYM. Zadbaj o równowagę między pracą a życiem prywatnym, aby uniknąć przeciążenia. Oddziel godziny pracy od czasu, który poświęcasz na odpoczynek, hobby, spotkania z rodziną i przyjaciółmi. Przewlekły stres zawodowy negatywnie przekłada się również na życie rodzinne – unikaj „zabierania pracy do domu”.
Pamiętajmy, że nie ma jednego sposobu radzenia sobie ze stresem w pracy, który będzie działał dla każdego. Dlatego warto eksperymentować i szukać najlepszych dla siebie rozwiązań.
Stres w pracy – 5 sposobów na usprawnienie komunikacji w zespole
Wpływ i konsekwencje zawodowego stresu na efektywność pracy zespołowej mogą być ogromnym utrudnieniem zarówno dla pracownika, jak i pracodawcy. Dlatego, z jednej strony warto stosować indywidualnie dopasowane techniki redukcji stresu, a z drugiej – liderzy zespołów powinni zadbać o usprawnianie komunikacji, np. poprzez:
Regularne spotkania zespołu – zaplanowanie regularnych spotkań, na których można omawiać postępy pracy, problemy, pomysły i cele. Również czytelnie określony czas pracy poświęcany na konkretne etapy pozwala unikać wielu przyczyn stresu. To ważne, aby wszyscy mieli pełen obraz wykonywanych zadań, szansę wyrażenia swojego zdania i byli na bieżąco z trwającymi projektami.
Otwarta i klarowna komunikacja – ważne jest, aby każdy członek zespołu miał szansę powiedzieć, co myśli i czuje i żeby wszyscy mieli jasne wytyczne co do swoich zadań i obowiązków.
Wspólne cele i wartości – każdy powinien wiedzieć, do czego zespół dąży. W ten sposób można uniknąć nieporozumień i zapewnić, że wszyscy pracują na rzecz tego samego celu.
Wsparcie i szacunek – budowanie kultury wzajemnego szacunku i wsparcia w miejscu pracy, zachęcanie do pomocy i dzielenia się wiedzą, aby wszyscy mieli szansę się rozwijać i osiągać swoje cele.
Wykorzystywanie narzędzi komunikacyjnych – e-maile, czaty, systemy do zarządzania projektami i automatyzacja mogą w ogromnym stopniu usprawnić komunikację.
Stres na stanowisku pracy. Pamiętajmy - skuteczna komunikacja może być rozwiązaniem.
Pamiętajmy, że komunikacja jest kluczem do sukcesu zespołu i że każdy jego członek powinien czuć się komfortowo w wyrażaniu swoich myśli i zdania. Dlatego warto zadbać o to dwutorowo: od strony pracowników poprzez rozwijanie indywidualnych technik radzenia sobie ze stresem, a tym samym zmniejszenie poziomu odczuwanego stresu, oraz od strony pracodawców i liderów poprzez usprawnianie komunikacji w zespołach i miejscu wykonywania pracy.