Dowiedz się więcej o umiejętnościach, wynagrodzeniu, wymaganiach i powodach, dla których warto rozważyć wszechstronną karierę na stanowisku project managera lub project managerki. Zacznij rozwijać się w zarządzaniu projektami.
Kim jest project manager?
Project manager, czyli inaczej kierownik projektu to profesjonalista, który organizuje, planuje i realizuje inicjatywy projektowe, pracując w ramach ograniczeń, takich jak budżety i harmonogramy. Kierownicy projektów kierują całymi zespołami, definiują cele projektu, komunikują się z interesariuszami i doprowadzają projekt do końca.
Niezależnie od tego, czy prowadzisz kampanię marketingową, budujesz budynek, rozwijasz system komputerowy, czy wprowadzasz na rynek nowy produkt, project manager jest odpowiedzialny za sukces lub porażkę projektu.
Rola project managera jest pożądana w niemal każdej branży. Przyjrzyjmy się bliżej, czym zajmują się kierownicy projektów, dlaczego warto rozważyć karierę w zarządzaniu projektami i jak ą rozpocząć.
Czym zajmuje się project manager? Zadania i obowiązki
Project manager nadzoruje projekty przez cały cykl ich życia i wszystkie fazy projektu: inicjację, planowanie, realizację i zamknięcie. Aby zapewnić ukończenie projektów na czas i w ramach budżetu, kierownik projektu podejmuje się różnych zadań i obowiązków, w tym:
- Definiowanie zakresu projektu
- Trzymanie się harmonogramu
- Planowanie kosztów projektu i trzymanie się budżetu
- Zarządzanie zasobami projektu (w tym zespołami i pracownikami)
- Dokumentowanie postępów w realizacji projektu
- Komunikowanie się z interesariuszami
- Ocena ryzyka
- Rozwiązywanie problemów
- Kierowanie zapewnieniem jakości
Różnorodność obowiązków project managera oznacza, że nie ma dwóch takich samych dni w pracy (lub dwóch takich samych projektów). Każdego dnia możesz przeprowadzać rozmowy kwalifikacyjne i zatrudniać nowe talenty, zarządzać spotkaniami zespołu, realokować zasoby w celu pokrycia nieoczekiwanych wydatków lub informować interesariuszy o postępach projektu.
Project manager: niezbędne umiejętności
Na tym stanowisku odgrywasz kluczową rolę w sukcesie firmy. Podczas gdy na efektywne zarządzanie projektami składa się wiele umiejętności technicznych i umiejętności miękkich, doskonalenie przede wszystkim tych pięciu kompetencji może pomóc w zbudowaniu podstaw sukcesu w tej dziedzinie:
- Przywództwo: Będziesz prowadzić zespół do osiągnięcia celu.
- Komunikacja: Często jesteś pierwszą linią komunikacji dla członków zespołu, dostawców, interesariuszy i klientów.
- Organizacja: Umiejętność ustalania priorytetów i wielozadaniowość sprawią, że projekty będą przebiegać sprawnie.
- Krytyczne myślenie: Krytyczna analiza i ocena sytuacji pomaga zapobiegać problemom, zanim do nich dojdzie.
- Poczucie humoru: Podejście do projektu z pozytywnym nastawieniem może złagodzić stres i dodać energii zespołowi.
Zarządzanie projektami może być wymagającą ścieżką kariery, ale jako project manager nigdy nie będziesz mierzyć się z tymi wyzwaniami w pojedynkę. Często będziesz współpracować z członkami zespołu i korzystać z oprogramowania lub narzędzi online zaprojektowanych specjalnie w celu usprawnienia procesu. Konkretne oprogramowanie do zarządzania projektami zależy od projektu lub firmy. Niemniej jednak często obejmuje ono możliwość śledzenia czasu i budżetów, tworzenia planów i raportów, zarządzania fakturami i udostępniania kalendarzy wielu zespołom.
Gdy dowiesz się więcej o planowaniu projektów, możesz napotkać terminy takie jak Agile, Scrum lub Waterfall. Są to po prostu różne metodyki zarządzania projektami, czyli zestaw zasad przewodnich lub strategii zarządzania projektem. Typowe podejścia i metodologie obejmują między innymi:
- Agile
- Lean
- Waterfall
- Scrum
- Kanban
- Six Sigma
Zastanawiając się, jak zostać project managerem, wybór metodyki (lub kombinacji metodyk) jest jedną z pierwszych decyzji podejmowanych przez przyszłego kierownika projektów. Wybór zależy od osobistych preferencji, ale też od branży i rodzaju projektu.
Na przykład, jeśli pracujesz nad rozwojem oprogramowania, możesz zdecydować się na zastosowanie technik Agile. Scrum, podejście do zarządzania Agile, wykorzystuje codzienne spotkania zespołu i krótkie (na przykład 30-dniowe) „sprinty” do szybkiego i wydajnego opracowywania projektów. Metoda Lean, opracowana przez Toyotę w latach 70-tych XX wieku, ma na celu maksymalizację wartości i minimalizację marnotrawstwa. Jest ona nadal powszechnie stosowana w przemyśle wytwórczym.
Kariera project managera
Project managerowie są poszukiwani w różnych branżach, w tym w budownictwie, architekturze, modzie, projektowaniu, informatyce, robotyce i administracji. Zarządzanie projektami może być świetną ścieżką kariery do wykorzystania umiejętności budowania zespołu, rozwiązywania problemów i przywództwa, jednocześnie pomagając organizacjom w realizacji pomysłów i inicjatyw. A ponieważ jest to tak wszechstronna kariera, możesz wykorzystać te uniwersalne umiejętności, aby wzbogacić swoje CV, bez względu na to, dokąd zaprowadzi Cię Twoja kariera.
Role project managerów obejmują:
- IT project manager
- Kierownik projektu budowlanego
- Kierownik projektu opieki zdrowotnej
- Kierownik projektu technicznego
- Sponsor projektu
- Senior project manager
- Koordynator projektu
- Administrator projektu
- Analityk projektu
- Dyrektor projektu
- Konsultant ds. zarządzania projektami
- Scrum master
Project manager: zarobki
Twój potencjał zarobkowy jako project manager zależy od kilku czynników, w tym branży, w której pracujesz, pracodawcy, umiejętności i doświadczenia oraz wykształcenia i kwalifikacji. Oto dane dotyczące wynagrodzeń z różnych źródeł:
Project Management Institute (PMI) podaje, że mediana rocznego wynagrodzenia kierownika projektu we wszystkich branżach w Stanach Zjednoczonych wynosi 115 000 USD. Źródło
Glassdoor podaje, że kierownicy projektów zarabiają średnio 1114 350 USD. Źródło
Amerykańskie Biuro Statystyki Pracy podaje, że specjaliści ds. zarządzania projektami zarabiają 98 580 USD. Źródło
Project manager: perspektywy zatrudnienia
Według raportu Job Growth and Talent Gap przygotowanego przez PMI, pracodawcy będą musieli obsadzić około 2,2 miliona nowych stanowisk związanych z zarządzaniem projektami każdego roku do 2027 roku. W nadchodzących latach poszukiwane będą osoby z umiejętnościami przywódczymi i technicznymi.
Według raportu PMI, branże takie jak opieka zdrowotna, produkcja i budownictwo, usługi informacyjne i wydawnicze, finanse i ubezpieczenia oraz zarządzanie i usługi profesjonalne odnotują największy wzrost liczby stanowisk zorientowanych na projekty.
Project manager: kwalifikacje
Zarządzanie projektami jest zróżnicowane, a wymagane kwalifikacje dla project managera często różnią się w zależności od branży i firmy. Patrząc na to, czego potrzebujesz, aby zbudować karierę w zarządzaniu projektami, weź pod uwagę dwa główne obszary: edukację i certyfikację.
Wykształcenie wyższe
Tytuł licencjata jest zazwyczaj minimalnym wymogiem, aby zostać project managerem, przy czym 82% profesjonalistów posiada wykształcenie wyższe. Źródło. Wielu project managerów posiada wykształcenie w dziedzinie biznesu, informatyki lub w dziedzinie związanej z branżą. Choć nie zawsze jest to ścisły wymóg, wykształcenie wyższe może pomóc w rozwijaniu umiejętności przywódczych, które będą potrzebne w pracy. Niektóre firmy mogą poszukiwać kandydatów z dyplomem ukończenia studiów wyższych, takich jak chociażby Zarządzanie Master of Business Administration (MBA) w Centrum Kształcenia Podyplomowego na Uczelni Łazarskiego lub Master of Science in Management (MSM).
Certyfikaty
Niezależnie od tego, czy właśnie ukończyłeś studia, czy chcesz rozpocząć nową karierę w zarządzaniu projektami, profesjonalny certyfikat lub certyfikacja może pomóc ulepszyć twoje CV, abyś był bardziej atrakcyjny dla menedżerów ds. rekrutacji.
- Project Management Professional (PMP): Jeśli masz już kilkuletnie doświadczenie jako project manager w środowisku zawodowym, możesz rozwinąć swoją karierę dzięki certyfikatowi PMP od Project Management Institute (PMI).
- Certyfikat UCI Project Management Professional spełnia wymagania edukacyjne do egzaminu PMP. Zdobywając ten certyfikat, przygotujesz się do zdania egzaminu i otrzymasz poświadczenie wydane przez uniwersytet do swojego CV.
- Certified Associate in Project Management (CAPM): Jeśli dopiero zaczynasz swoją karierę project managera, CAPM to podstawowy certyfikat zarządzania projektami, również administrowany przez PMI. Zaprojektowany dla osób bez formalnego doświadczenia w zarządzaniu projektami, może pomóc otworzyć ścieżkę do kilku podstawowych stanowisk jako project manager.
Ścieżki kariery dla project managera
Oprócz konkretnych ścieżek kariery w zarządzaniu projektami warto pomyśleć o możliwościach rozwoju zawodowego. W miarę doskonalenia swoich umiejętności i doprowadzania projektów do końca można znaleźć nowe ścieżki awansu. Poniżej przedstawiamy hierarchię stanowisk związanych z zarządzaniem projektami. Należy pamiętać, że mogą się one różnić w zależności od organizacji.
Ścieżki kariery dla project managera
Poziom Kariery – zadania
Koordynator projektu: Pomoc w zadaniach administracyjnych związanych z konkretnymi projektami.
Pierwszy manager projektu: Zarządzanie małymi projektami pod nadzorem starszego kierownika projektu
Drugi manager projektu: Zarządzanie jednym dużym projektem lub kilkoma mniejszymi
Trzeci manager projektu: Zarządzanie wieloma projektami lub projektami o wysokim priorytecie
Starszy manager projektu: Kierowanie wieloma zespołami projektowymi lub programami
Manager programu: Nadzorowanie grupy powiązanych projektów w celu osiągnięcia wyników korzystnych dla organizacji.
Manager portfolio: Zarządzanie kolekcją projektów i programów organizacji
Dyrektor PMO: Kierowanie planowaniem strategicznym wielu projektów i raportuje do kierownictwa wykonawczego
Wybór kariery jako project manager może otworzyć drzwi w wielu branżach. Jeśli jesteś gotowy na podjęcie kolejnych kroków w kierunku tej nowej kariery, rozważ zapisanie się na innowacyjne Kursy na Uczelni Łazarskiego:
Zarządzanie zmianą w organizacji
Project management w marketingu
Artykuł powstał na bazie materiałów z Coursery